samlingsstund-hjelpen

 
Barna sitter der, samlet på et brett, på golvet eller på benken... mulighetene står åpne, stunden er deres. Her er noen ideer som samler barns oppmerksomhet og hjelper de voksne å skape gode stunder:


Rutiner og regi
Det er godt å ha noen rutiner som gjentas i samlingsstunden. Det skaper trygghet for barna og gir de voksne en ramme å forme samlingen innenfor. Her er en god en:

1: Samlingslederen gjør rommet klart - sitteplasser, noe å studere, ordne god lyssetting, finne musikk og utstyr som instrumenter, formingsmateriell, bok til opplesing og lignende.

2: Samle barna på golvet utenfor døra der samlingen skal foregå. Man kan godt ha en sang eller lyd som "kaller" dem til en slik førsamling (en bjelle, en sang, en fløytetone...) Snakk med barna før man går inn - husker de sist samling, hva skjedde da? Kanskje trenger de å bli påminnet noen enkle regler. Da tar vi det før vi går inn i rommet. Det er fint om en annen voksne enn den som leder tar ansvar for samlingen utenfor

3: Musikken settes på, lederen åpner døren og barna kan gå inn. For at stemningen skal virke og bevares er det greit at man lukker munnen til man har funnet et sted å sitte. Det må de voksne huske også.

4: Vi tar utgangspunkt i noe visuelt - en utstilling av ting, kostymer,byggematriell, formingsmateriell eller noe annet spennende. Ut fra dette kan man lage noe sammen, høre et eventyr eller en fortelling, gjøre eksperiment, bygge noe, lage fortellinger, leke noe eller filosofere over noe.

5:
Ha gjerne en fast avsluting med en sang, et dikt, en elling, et musikkstykke eller lignende

Flere eksempler på gode ritualer:
* Ønsk barna velkommen inn i rommet med bjørn eller sommerfugl (Bjørneklem eller lett kyss på kinnet)
* Nynn en fin melodi (eks "sangen" til Knutsen og Luvigsen) mens lederen går fra barn til barn og klapper dem på kinnet, ser dem i øynene og kanskje hvisker " ...., fint at du er her"
* Start samlingen med å skru av taklyset, tenn et stearinlys og ta på en eventyrkappe...avslutt ved å blåse ut lyset og ta kappen av 
* Stemningsfull musikk over høytaler. Finn et musikkstykke til hvert tema og bruk dem som en slags vignett som barna kommer inn i rommet til. Ved slutten av året kan barna få musikkstykkene på cd som minne fra året som er gått.


Del samlingsstunden!
Har man fortsatt en stor samlingsstund hver dag med kalendertrekking, hva skal skje i dag, hvem er syke, en bok, litt sang og avslutning kan det være lurt å studere innholdet. Innholdet er ofte av alt for sprikende karakter til å samle oppmerksomhet. Kanskje er det bedre med ulike typer møter?

Her er noen eksempler:

Morgenmøte:
Max 10 min. (!)med praktisk info til barna hver dag: Hvem er her, hvem er syke, hva skal skje?
Ønskekonsert/kor:
Vi synger sammen f.eks hver fredag - fellessamling
Prateklubb:
En gang pr mnd. eller etter behov - Vi snakker om hva som skjer i barnegruppa - lek, vennskap, hvordan vil vi ha det med hverandre?
Språksprell:
Lek med språket med førskolebarna en gang i uka - "snakkepakken" og "språksprell" kan inspirere
Magisk time:
Temaarbeid med inntrykk og uttrykk - lek, eventyr, sang, filosofering, skapende aktivitet i fellesskap rundt et tema. En til to ganger i uka.

Det er bedre med en magisk og inspirerende samlingsstund i uka enn en rutinepreget uinspirerende hver dag!

Entusiasme!
Barn er svært vare for voksnes følelser. De merker raskt om vi voksne liker oss i samlingen og følelser smitter. Det er derfor viktig å nyte samlingen, våge å ta litt av og jobbe med å skape rutiner og innhold man trives i.

En femåring i en barnehage:
Samlingsstunden - det er når vi må sitte stille på benken i garderoben uten at vi egentlig vil det!
I samme barnehage sa en voksen:
Samlingsstunden - sukk. Det er som om jeg føler jeg sitter på lokket til en trykkoker. Reiser jeg meg fyker lokket av og kaoset bryter løs!

I en annen barnehage sa en glad femåring:
Jeg gleder meg til samlingsstunden. I dag skal vi på cruise. Eg skal danse på dekk, shoppe i taxfrien og så skal jeg på spa og der skal jeg få masert beina mine. Så danset hun inn på avdelingen i sommerkjole mens det sluddet vannrett utenfor vinduet. 
I samme barnehage satt det tre voksne og gledet seg til samlingsstunden. Deres filosofi var: Vi skal løfte hverdagen fra grå til fargerik. Vi skal våge å ta litt av. Samlingsstunden er et sted der vi samles, et forum der vi møtes og gjør noe fint sammen. Hva som skjer der er opp til oss og barna!

De lekte at de var på reise og avdelingen var et cruiseskip med aktivitet i alle rom. I kottet satt en voksen og ventet spent med dempet belysning, behagelig musikk, varmt vann i en balje og en velduftende såpe å massere barnas føtter med... og hun gledet seg som en unge

       
   

Applaus og bekreftelse!
Vis åpenlys begeistring og sett tydelig pris på gode innlegg, kommentarer, forslag og uttrykk. Vær bevisste på å skape god mellommenneskelig stemning. Her skal det være godt å være barn og voksne. Kommunikasjonen må baseres på anerkjennelse, flere ja enn nei og et oppriktig ønske om å ville hverandre vel. Vi skal løfte barna, de skal kjenne at de er gode, at de blir sett og at det de har å komme med er av verdi.

"Malene på tre år skulle spille selveste vinteren. Hun dukket som en spilledåseprinsesse ut av en kiste en hustrig vintermorgen, gav oss luer og stødde litt rimglitter og konfettisnø på oss. Hun stilte i fullt ballerinautstyr og var et syn! Etter at applausen hadde lagt seg og samlingen var slutt gikk Malene med høyt hevet hode. Hun erklærte ved lunsjen: Nå skal jeg på do, ikke sant? Når jeg kommer tilbake må dere klappe. Det gjorde vi." Fra kurset Den magiske samlingsstunden

I samlingen trenger barna å oppleve mestring og bekreftelse. Det kan vi gjøre ved å la dem bruke det de er gode til:

"Adrian på fem kan mye. Han har også ADHD. Han beskriver det som om han har giftig fyrverkeri i hodet. Hvis han måtte sitte i tyve minutter på en hard benk hver dag hadde han blitt en taper, en som ikke mestrer. I steden var han heldig og gikk i en klok barnehage som tok utgangspunkt i det han var god til. Han kunne bevege seg! De brukte samlingsstunden til å leke Bukkene Bruse og laget en laaaang hinderløype. Trollet ble stanget med giftig fyrverkeri langt ned i fossen. På toppen stod Adrian og nøt applausen "Yes....eg er god!!!" 
Fra kurset Den magiske samlingsstunden 



Her kommer noen konkrete tips som kan skape liv, innhold og god stemning til samlingsstunden:

Fortellerstol

La barna male og fikse på en gammel stol. Denne virker magisk. Den som sitter på den kan fortelle. Bruk den i samlingen når man skal fortelle selv eller når barna skal fortelle. Kanskje kan man bytte på å sitte på den og lage en hel fortelling sammen.


Sangkiste

Lag en sangkiste med ting i steden for sangkortboksen. Ting inspirerer, gir sansene bredere stimulering og kan aktivisere på en annen måte enn flate kort.

La hver ting representere en sang - en lekebuss til "hjulene på bussen", en stav til "kjerringa med staven, et teppe til "bjørnen sover" o.s.v.

Tingene og sangene i kisten kan byttes ut med tema - f.eks: sanger om båter, vann, fisk og fisking til "Livet i havet" eller stev, folketoner og melodier om troll, huldre, folk og fe til "norske folkeeventyr". 


 

Eksempel:

-
En seilbåt til "Hvem kan segla for utan vind": Barnet som velger den kan holde båten og lage seglebevegelser mens vi synger

-
En buss til "hjulene på bussen": Barnet som velger denne kan f.eks. ta en runde og spørre hvor de andre vil sitte. De kan peke på setene i bussen. Han/hun kan være sjåfør, sitte på en stol foran de andre med bussen på golvet foran seg, deretter lede an i bevegelsene i sangen.

-
En blå fugl i et fuglehus tiil "Fløy en liten blå fugl": Barnet som velger den kan ta fuglen forsiktig ut av huset. Deretter kan den gå på rundgang fordi det er bedre å ha en fugl i hånden enn ti på taket. Etterpå reiser vi oss, stiller oss i ring og er "vinduer" Den som valgte sangen kan holde fuglen og fly med den ut og inn av vinduene.

-
En paraly til "Når en liten mus skal ut og gå: Barnet som velger denne får være bestemor skogmus, velge en ugle og en Mikkel rev. Deretter dramatiserer vi mens vi synger

-
Et stoff som illuderer hav: Vi kryper under stoffet og leker vi er nede i sjøen. Her treffer vi kanskje de tre små fisk eller En ekte Lofottorsk. Vi kan også sette oss oppå og finne fram alle ro og båtsangene vi kan (Ro, ro, ro din båt, Ro,ro til fiskeskjær, Stor bølge,liten bølge...)

Når det er jul, påske og andre tema står på plakaten, kan en bytte ut tingene og synge sanger som passer til temaet: Eks: en julestjerne til "En stjerne skinner i natt", En babydokke til "Et barn er født i Betlehem", en kylling som i egget lå til påske, En presang til Id og så videre.

      
En liten favorittkylling i et fantastisk egg: Han kommer ut av egget bare en gang i året. Egget er fra Europris, kyllingen er en hånddukke fra Alveslottet og han har kyllingpipelyd fra Rubens gleder (se "Skattekammer")
 

Kaffekvern til eventyrkaffe

 
La barna kverne kaffe på en gammel kaffekvern. Det blir eventyrkaffe! Når voksne drikker kommer det eventyr ut av munnene deres! Denne ideen er godt likt og gir barna en makt de liker. Kaffekverne inviterer til gode, muntlige fortellerstunder der eventyr og fortellinger formes med egne ord og formidles med øyekontakt. Det kan bringe barn og voksne sammen.


Mikrofon

Ja, det er et hoppetau, men husker du ikke da du var barn - da virket hårbørsten og hoppetauet ditt som vaskeekte mikrofoner også. Denne mikrofonen virker magisk - selv sjenerte barn synger av hjertens lyst når de får denne opp til nesen. (De fleste har jo Singstar hjemme!)  Kanskje trenger samlingsstunden forsangere? Vi oppdaget denne da vi hadde om Japan i samlingsstundene - der synger de jo karaoke!


Fiskestang
Fisking er gøy og skaper forventing blant barna. Den kan brukes til å lage dramatikk og spenning i hverdagen og i samlingsstunden.  Lag en stang og fest en tråd på - enkelt og greit. En klesklype er fin som krok. Da kan man leke fisketur - enten ved å spenne opp stoff i døråpningen og slenge kroken over, eller ved å sitte i en gummibåt og slenge den i "sjøen". Det går også an å ligge på magen på bordet og leke krabbefiske. Voksne kan feste mye rart på kroken - former til matteoppgaver, rariteter å fortelle om, småposer med druer eller kanskje dagens billedbok?


Utstilling/tablå

Finn en krakk, legg et fint stoff over og sett noe nysgjerrighetspirrende oppå der igjen. Utstillingen kan opplyses med en spot for å hjelpe oppmerksomheten og gjøre den ytterligere interessant. Hva som stilles ut er det bare fantasien som setter en stopper for. Det kan være ting som setter i gang samtale, eksperimentering, formingsaktivitet, en lek, filosofering, en fortelling eller figurteater. f. eks: En stor haug med kongler - til å lage konglekuer, juletrepynt, undersøke om de flyter... Tre gjennomsiktige beholdere med farget vann og tre tomme - bland og tryll fram nye farger. En stumtjener med grønne klær - hvem kan det være sitt? - Lag en lek, kle dere ut og lek...


Møt regnbuens vaktmester, Indigo og tryll med farger!
 
 
Ro,ro til fiskeskjær - hvilke eventyr finner vi der? Bilde fra Marken barnehage
   

Velkommen til samling om temaet "Dører". Vi leser boka "Banke på" av Anna Klara Tidholm. Vi banker på, åpner og lukker... hva og hvem finner vi bakom dørene, inni kistene og i kofferten? 


Billedboka "Skal vi gå hjem, vesle bjørn" kan leses og dramatiseres i disse omgivelsene.
 

Her bor Abelone - Den gamle heksen som trenger hjelp til å finne saker og ting til heksebrygget sitt.

Figurteater
Man lager en liten iøynefallende miniscene til figurene/dukkene - f.eks med to kasser ved siden av hverandre, lysslynge, fine stoffer og enkle rekvisitter. Deretter forteller man eventyr ved hjelp av figurer, fingerdukker eller lignende på scenen. Dette er en form som ligner på barnas lek og de liker veldig godt å se på.

I boka "Dukketeater i barnehagen" skriver Anita Berge om bordteater der man lager slike scener og spiller med figurer. Der vises også eksempler på hvordan en kan bygge scener og lage figurer.

Tips! Når du spiller med figurer, se ned på figurene mens du spiller. Når du er forteller kan du se opp. Husk at øyenkontakt er et så kraftig virkemiddel at det trekker oppmerksomheten til barna til seg. Hvis vi vil de skal holde oppmerksomheten på figurene må du derfor også gjøre det.


Fra figurteateateret "Gutten som gikk til Nordavinden"


Fra figurteateret "Prinsessen på erten"


Liten del av figureateret "Froskeprinsen" Hvilken frosk skal hun velge?


Det samlende bålet
Samlingsstunder rundt bålet er en menneskelig urform. Det å fortelle eventyr og synge rundt et sprakende bål er både stemningsfullt og naturlig. Ta gjerne samlingsstunden med ut...

For de gangene man ikke kan ta samlingen ute, kan man lage innebål å samles rundt:
     

Skru av lyset i taket og sett dere i ring rundt bålet. Da vil eventyrene komme nesten helt av seg selv.

Magiske rom
Rommet samlingen foregår i er viktig for barnets opplevelse og læring. De registrerer raskt om det er et rom de vil være i. Er rommet uinteressant eller pirrer det fantasi, lekelyst og nysgjerrighet?

Det er lurt å lage seg et rom å ha samlingene i - et sted man kan slukke taklyset, krype sammen og lage stemning. Etterhvert som temaarbeidet skrider fram skal det synes i tak og på vegger hva man er opptatt av. Stoffer, gardiner, barnas formingsarbeider, rekvisitter og kostymer kan stå i rommet og inspirere til samlingsstunder og frilek.

   
Her bor selveste Kong vinter og hans datter, snøfrid. Har du lyst på en kopp iste?

      

                    
Siste bilde er fra sanserommet i Gustadmoen barnehage. Her har vinter, is og snø vært til inspirasjon. Barna får komme inn i dette rommet og kjenne, smake, føle og se - estitisk dannelse i praksis - inspirerende!

Trenger du inspirasjon til flere magiske rom: google Snoezelen og studer bilder og nettsider. Det er en terapeutisk arbeidmåte for å stimulere barn og voksne med spesielle behov. Her har vi mye og lære om estetisk sansestimulering for alle.

Det går an at flere avdelinger går sammen om å lage et slikt rom. Kanskje kan man bytte på å ha samling der. En avdeling har tirsdag, den neste har onsdag og så videre. Kanskje kan en krok på kjøkkenet brukes? (Kanskje fellesrommet, eller personalrommet for den sakens skyld) De som strever med å skape intime rom kan få tips under skal vi leke på denne hjemmesiden? 

Abra Cadabra barnehage forteller at de bruker grillhytten til å skape temarelaterte stemninger. Her kan jul og påske, vann og dinosaurer få hver sin periode. Vegger og tak kan dekoreres og med fyr på bålet blir det stemning å dvele i.

 
Lys 
Lys er svært viktig for hvordan vi og barna opplever rommet. Skru av det skarpe taklyset og vurder andre lyskilder.
- Stearinlys (brukes med forsiktighet)
- Spots: brukes for å samle oppmerksomhet  
- Lommelykt: Brukes til detektivarbeid. Vi må finne den lille,gule sirkelen, eller kanskje lille My har gått seg vill i jungelen?
- Lysslynger og juletrelys: Kan brukes som stjernehimmel, som dekorasjon på utstillinger og figurteater, eller som stemningsskaper i rommet.
- Annet taklys enn lysstoffrør. Prismekroner gjør rommet kongelig, lampetter gir varmt lys og lamper med hjemmelagde skjermer av pinner, mose eller blader lager naturstemning inne. Hvis man ikke har andre muligheter er det fint å tape farget silkepapir i bue under lysstoffrørene (ikke inntil!)
(Rita Dunn hevder gjennom sin forskning at enkelte barn blir hyperaktive av lys fra lysstoffrør!)
- Bevegelig lys - ufolamper, diskolys e.l. Det er fint å legge under gjennomskinnelig stoff - til å illudere bevegelse i havet eller i et late-som-bål til innebruk.
 
               


Lyd
Kanskje kan noen overraskende lyder skape stemning og fange oppmerksomheten. Det kan være musikk, eller andre lyder. Her er noen gode:


Radioteaterlyder:
- Hestetramp: Kokosnøttskall
- Tråkk i kram snø: Knyt en brødposepose med potetmel i beltet bak på ryggen, legg et hvitt stoff på bakken og tråkk i vei. Skvis på posen for hvert skritt.  
- Brenninger: Trill erter i en pappeske
- Torden og regn: tapp på og rist en stor, tynn blikkplate (eller kjøp et tordenrør og evt. en regnstav - www.sprell.no)
- "Lyden" av fallende snø: Spill på en eggedeler (Eggedeleren kan også brukes som "harpe" til en fin englehånddukke)
- Tråkk på iskledde vannpytter: Legg matpapir mellom hvite stoffer. Tråkk og la det knase litt. Kanskje blir det litt glatt? Litt slapstick-humor har samlingsstunden bare godt av...


Lyder på boks:
- Bokser med dyrelyder kan kjøpes i mange lekebutikker. (f.eks www.rubens.no skriv "lyd" under søkerord) Man kan også bruke lyder som sitter på enkelte bøker for de minste. (Bøkene er ofte av heller dårlig, litterær kvalitet, men ta vare på lydene)
- Husker du spilledåsen fra du var liten? Den kan brukes som fin lydkilde - f. eksempel som åpningsmusikk til et bordteater, eller som dansemusikk til to danseglade håndukker. Brudevalsen til prinsessen på erten kom fra en spilledåse har jeg hørt. 
- I kortbransjen finnes mye rart. Ta deg en tur i bokhandelen og åpne gratulasjonskortene. Kanskje finner du noe med ikke altfor metallisk lyd?
- Ta opp lyder med barna. Opptaksutstyr kan kjøpes på nettet (f.eks.www.belco.no
- Sjekk mobilen!: Telefonen din kan ha mange rare, fine lyder: Kanskje lyden av en ringeklokke kan vekke nysgjerrighet- hvem er det som kommer på besøk i samlingsstunden i dag? Hvis ikke du har så mange lyder kan du laste ned. Kjekt å ha en slik lydboks i lomma.
- Et lite keyboard kan også ha mange rare og illustrerende lyder


Lyder fra instrumenter:
- dyreimitasjonsfløyter:
Lokkelyder for ender, rever, rådyr, elg... De finner du i jaktbutikker på nett og i virkeligheten. Du kan også finne noe på musikkvarehuset.no
- chimes: Klokkespill og vindharper av ulike slag - kan kjøpes i syden, eller i mer avanserte utgaver i musikkforetninger som har perkusjonsavdelinger. Du kan finne noen fine på musikkmarkedet.no.  Lyden fra disse gir assosiasjoner til solstråler, stjernedryss og englestøv

 

- Regnstav/regnkjepp: Kjøpes på  scorpius, i musikkforetninger eller i noen lekebutikker. Du finner dem også på gruv.no som er et nettsted om barn og rytmelek. Sett den på høykant og hør vannet strømme. Den kan også brukes som rytmeinstrument
      
Man kan dessuten lage regnstav selv. Da trenger du et papprør, hønsenetting og ris/makaroni. Krøll hønsenettingen til baller og stapp ned i røret. Tett røret i den ene enden med en sirkel i papp og tape den godt igjen. Nå kan du helle en eller to kopper med ris/makaroni i røret og tette det i den andre enden også. når du vender på røret sildrer makaronien/risen gjennom nettingen og lager fin lyd.

En annen metode for små regnstaver er å stikke mange fyrstikker gjennom et rør (F.eks papphylsen til en tørkerull) De skal stå tvers gjennom. Tett den ene enden av røret og fyll på med makaroni eller ris. Tett toppen også og snu på røret. Da sildrer makaronien gjennom fyrstikkhinderne og lager fin lyd. 

Her er en annen enkel anvisning på hvordan du kan lage en regnstav og andre instrumenter.

- Tordenrør: Med regnstaven får du lyden av regn. Uværsopplevelsen kan toppes med et bra tordenrør. De finnes i ulike størrelser - de største kan oppleves ganske dramatisk. De kan f.eks. kjøpes på www.musikkmarkedet.no. De har masse flotte instrumenter.
- Seljefløyte: Kjøp eventyr i fløyteform. Den lar seg lære å spille greit på over to kvelder med mye kjedelig på tv - kan fåes med plastkjerne som varer lenger enn de en lager selv. Kjøpes i musikkinstrumentbutikker eller på nettet (www.naturinstrumenter.no Hos denne karen får du også bukkehorn, lurer og annet spennende)
         

- Munnharpe: Spill på denne til Kjerringa med staven og Per spellmann og ungene får svikt i knærne og hallingstjerner i øynene. Den får du i musikkinstrumentforetninger og på nettet (www.musikkvarehuset.no)
            

- Tungekvitrefløyter: På 90-tallet var det ikke mulig å gå over Karl Johan uten å legge merke til alle kvitrende selgere av fugleføyter. De legges på tungen (ikke selgerene, men fløytene!)  Tungekvitrefløytene får du blant annet tak i på www.rubens.no.


Lyder på cd:
- Gå til alternative butikker på nettet eller i byen. De har meditasjonsmusikk med lyder fra naturen - cd-er med fuglekvitter, jungellyder, bekker som renner, suset fra vind og bølger. Trenger du lyden av hvalsang har de jaggu meg det også.
- Du finner fuglekvitter på cder og som fløyter på www.flightsoffancy.co.uk F.eks cden: "Summer songbird"
 

Lyder på nett:
Lyder lar seg laste ned på mobiltelefonen eller på mp3.
Her er noen steder:
www.office.microsoft.com - tast bilder og velg kategori. Der kan du finne mange lyder
www.a1freesoundeffects.com
www.partnersinrhyme.com


Stemningsfull musikk
Her er musikk til inspirasjon og steming i samlingsstund og eventyrstunder:

Arild Andersen:
Arv. Kirkelig kulturverksted 1994.  - Stabbelåten suveren til tulledans med de minste. Den kan du høre her

Arild Andersen: Kristin Lavransdatter. Kirkelig kulturverksted 1995 - Åpningssporet Kristin og Alvemøen har gitt stemning til mange eventyrsamlinger. Du finner en smakebit på den her 

Draup:
Myspace - vakker, vakker stemningsmusikk spilt på glass - Her

Grieg, Edvard
: Grieg for barn. Grieg 2008 - Obligatorisk i eventyrprosjekt

Hulbækmo Tone:
Langt nord i skogen. Kirkelig kulturverksted 1998 - fine sanger, god å danse til. Her finner du smakebiter fra plata.

Isungseth Terje
: Hibernation 2006 eller Wintersongs. Ice records 2010 - musikk laget av is- barn blir fjetret! Her har du smakebiter og kan laste ned

Meola, Al Di:
Winter nights - Winterlude no 2. Telarc 1999 - spilledåseaktig stemningsmusikk.  Den finner du et stykke ned på spillelisten her

Metheny, Pat:
The road to you. Geffen records 1993 - rolig stemningsmusikk og en fin toglåt
Her og her

Mikkelborg, Palle: Anything but grey. Columbia Sony Music 1992 - Prince og peace - rolig stemningsmusikk du kan finne på spotify eller lytte litt til her
eller her

Pust: Kry - acapella og stemmelek med folkemusikalsk preg - Har bla. en middelaldersk Ronja-røverdatteraktig låt med karakter.

Den fule: Halling i köket  - folkemusikk med saftige rytmer, men også vare stemninger.

Sver:
Albumet Fruen - folkemusikk med moderne sound. (Bla.a. en saftig halling man får lyst til å spenne hatten av kosteskaftet til) Her er en smakebit

Valkyrien Allstars
:
Valkyrien allstars. Grappa Musikkforlag 2007 - hæla i taket!

Vivaldi
: De fire årstider - Fine kjenningsmelodier til hver årstid

World Playground: En serie med cd er med musikk fra hele verden. Kan kjøpes eller bestilles i mange musikk- eller lekebutikker - Kan brukes i reiseprosjekt og temaarbeid om den store verden, eller til eventyrstunder med fortellinger fra andre land.

Freddie Gredde: Her finner du en fin melodi til eventyrfortelling


Les deg klok på samlingsstunden med boka "Magiske samlingsstunder"


www.barnehagebutikken.no


News


Arkiv



Design by In Obscuro