Temaarbeid

 

Temaarbeid med barna er en løsning på å få til en hverdag med glød, mening, rød trå og godt innhold. Her noen tips:

Få tema:
Velg ut få tema over et år, så rekker man å fordype seg skikkelig i noe. Barn skal få tid til å lytte, leke, danse, bygge, lese, musisere, male, tegne, eksperimentere og telle seg gjennom et tema. Hele kroppen, alle sansene, alle intelligensene og fagområdene kan involveres. Det tar tid!

Tidligere så min temaplan slik ut for høsthalvåret: Meg selv, Sansene, Familien min, bær, Høstblader, Forut og  Grønnsaker. Jeg, kollegaene og ungene hadde skuldrene ved ørehøyde allerede før julestresset satte inn. I Hellebakken barnehage fikk jeg beskjed om å ha om Vann i et halvt år. En stein ble lempet av mine skuldre, jeg pustet igjen med magen og fikk oppleve en langt mer kunnskapshungrig, kreativ og engasjert barnegruppe. Det var som å komme på spa og få tid til de virkelig viktige tankene. Jeg ble mindre opptatt av å fremføre og mer opptatt av å oppdage sammen med barna. Barna fikk slippe til for nå var det tid til det!

Fra barnas ståsted er det bedre med mye av noe enn litt av alt! 

Gjenta tema:
Det er lov å gjenta noen tema år for år. Man ikke bruke masse energi på å finne opp kruttet hvert år. Ved gjentakelser tillater man seg selv og ungene å bli gode i noe. Teamarbeidet blir ikke likt likevel fordi barna er et år eldre, de voksne likeså. Dessuten: Når vi kjenner et tema godt blir vi ikke tomme. Slik som f.eks. JUL - det er et temaarbeid i seg selv som vi er knallgode på å formidle. Da er vi magiske over en lav sko. Vi springer på loftet, henter ned bøker, sanger, oppskrifter, formingsideer, kostymer, gardiner, vakre lys og snart oser hele rommet jul - et virkelig estetisk høydepunkt i året. Har du noen gang blitt tom på temaet jul? Gjør gjerne det samme med andre tema - skap et lager av kompetanse, sanger, rekvisitter, lys, aktiviteter, bilder, estetiske stemninger, stoffer og utstyr.  

Saftige tema:
Skal man jobbe med tema over tid, så velg noe som fantasien får tygge på. Det kan være noe en ser barna er opptatte av, eller noe vi vet av erfaring de interesserer seg for og som får tankene i sving. Da nytter det ikke med temaet "grønnsaker". (Skulle likt å se den femåringen som ber oss om å jobbe med brokkoli et halvt års tid!) Vi skal ha så tiltro til barna, oss selv og en mangfoldig hverdag, at barna lærer om grønnsaker likevel.

Her er eksempler på gode tema og noen av de retningene man kan gå i:

Årstidene:
Vi møter høsten, vinteren, våren og sommeren. Gå på oppdagelsesferd ute, hva finner vi som fanger interessen og vi kan jobbe videre med? (Se forøvrig artikkelen: Magiske årstider i samlingsstunden, Verktøykassa 2 2010
Vann: Vann og vær, Vann og livet i bekken/havet/sjøen/dammen, Eksperimenter med vann... (Tips om regnbueaktiviteter i Verktøykassa 1, 2010)
Dyr: Kjæledyr, Dyr på gården, dyr i skogen vår, dyr i den store verden...
Småkryp: Mark, biller, frosk, sommerfugler...
Sirkus: Turne, opptre, imponere, applaudere...
Reiser i tid og rom: Drømmereiser, fantasireiser, reiser til verdens land med buss, bil , fly og båt, reiser til Universet...
Finn opp, finn fram, finn ut!: Bygge, sette sammen, plukke fra hverandre, skape, hvordan virker ting, hva er kraft... Til jul: Pakk opp, pakk inn, pakk ut! (se tips til god julekalender Verktøykassa 4, 2010)
Fortelling: Vi og barna forteller, Julen forteller, eventyrene forteller, byen/bygda forteller... et helt år med fortelling - kanskje neste år og året etter der igjen også?
Dører: Bank på, hvem der. Besøke barna, besøke nærmiljøet, samle på menneskelige møter og personligheter, får tak i plakatene "dører i ....", lese "Bank, bank på" av Anna Clara Tidholm, male dører, åpne lukke, banke på... Marken barnehage i Bergen holdt på med dette temaet i et år (!)
Farger: Hva får fargene barna til å tenke på? Fordyp dere i en farge om gangen og la året ende i regnbuen og en gedigen fargefest. Kanskje er det en skatt der regnbuen ender? (Ideer til fargelek og regnbueaktiviteter finner du i Verktøykassa 1 2010)

La temaet synes utenom samlingsstunden:
Når man har fått sving på temaarbeidet trenger det ikke bare være synlig i samlingsstunden. Lag turer som har med temaet å gjøre - finn sanger og sangleker, lag mat, bytt bilder i barnehøyde og bøker i bokhylla. Kanskje kan gardinene byttes, utstillingen på eller over bordet skiftes... og snart oser rommet og hverdagen av temaet og gir barna viktige inntrykk. 

Inntrykk og uttrykk:
Gode inntrykk får det til å krible i skapergleden. Vi må også sørge for at barnas tanker kommer til uttrykk. Det er en ide å ta for seg ett og ett av de estetiske fagområdene musikk, kunst, språk, bevegelse og drama. Finn ut hva slags muligheter en har i barnehagen til å gi inntrykk og velg ut noen gode uttrykksformer, metoder og teknikker under hvert fagområde. Husk at barna trenger gjentakelser av teknikker også. Det er bedre å gjøre mye av noe, lære teknikken og gi det tid til å bli et reelt uttrykk enn å sveipe innom den ene metoden og teknikken etter den andre uten at barna lærer å mestre.  

F. eks: Innen musikk:
Inntrykk: Vi kan lytte til cd, vi kan synge, de kan få høre et musikkeventyr.
Uttrykk: De kan lage en sang, vi kan lage orkester og lage et musikkeventyr.

News


Arkiv



Design by In Obscuro