Skal vi leke?


Lek er kultur - barnas kultur - en måte å uttrykke seg, et språk og en lystbetont måte å være sammen på. I leken lærer barna å håndtere verden, bearbeide den og samarbeide i den. 

Spør man barn selv, leker de fordi de vil!
 

Lek er kreativ virksomhet på lik linje med kunst og musikk. Jo mer man leker, jo bedre ser man mulighetene, lærer å mestre og utvikle seg i den. Vi som jobber med barn må aldri, aldri glemme hvor viktig den er i dannelsen av hele mennesker. Vi må være vårt ansvar bevisst, legge til rette for lek, inspirere og la den farge hver eneste dag. Kanskje må vi voksne lære av barna, finne barnet i oss selv og hente fram gamle kunster?

Vi planlegger stunder med maling, tegning, baking, musikkstunder og alle mulige aktiviteter. Det er like selvfølgelig og kanskje enda viktigere å planlegge for lek.

På siden som følger finner du ideer til en leken hverdag.

Metoder til lekestunder

Barn trenger at vi voksne er genuint og varmt intressert i deres lek. Av og til trenger de at vi deltar aktivt, støtter, setter ord på og bekrefter. Andre ganger liker de at vi er i nærheten uten å ta på oss noen aktiv rolle.

For å lære mer om barnas lek og møte dem på "hjemmebane" kan vi av og til legge opp til felles lekestunder. Her er noen metoder til inspirasjon:

Installasjonslek

Denne metoden passer svært godt for de eldste i barnehagen (3-5)

Den voksne lager en liten nysgjerrighetspirrende utstilling, eller installasjon. Den kan bestå av rekvisitter og kanskje kostymer som kan gi ideer til en lek og berike den.
 

Barna får komme inn og setter seg i halvsirkel rundt installasjonen. Den voksne spør: Hva ser dere i rommet i dag? Barna får komme med sine observasjoner. Den voksne spør videre: Hvis vi leker, later som... hvem er det sine ting? Barna kan fundere og tenke høyt. Den voksne bekrefter og støtter forslagene og syr dem sammen sakte men sikkert fram til en lekeidè. Hva gjør tingene her? Kommer barna fram til noen hovedpersoner kan man spørre; Hva bruker de tingene til, hva skal skje og så videre.

I dialogen med barna finner man på roller, handling og innhold i leken. Så kommer det magiske spørsmålet... Skal vi leke det? Vi fordeler roller og tar tingene i utstillingen i bruk.

Dette er er en metode som blir aller best ved noen gangers gjentakelse. Man kan faktisk også gjenta med nøyaktig samme installasjonen. Leken blir likevel ikke lik, dessuten kan barna prøve ut ulike roller.

Andre installasjoner kan f.eks. være:
- En stumtjener med grønne klær, atten haler, et melkespann med havreputer og en kiste med skatter 
- Tepper, puter, bord og stoler, refleksvestene og noen arbeidshjelmer (Claes Ohlson)
- Grønne stoffer, blomsterkranser, koppesett i porselen, et fat med jordbær, blåbær og bringebær
- Et stort grønt golvteppe, en haug med pinner og kvister, en med stein og en med mose. I en kiste finner vi atten dinosaurer, drager, gårdsdyr eller lignende.
- Bandasjer, plaster, doktorsaker, puter, tepper og våte kluter

Spør barna hva dere kan leke ved hjelp av disse tingene. Det vil ikke mangle på forslag. Ta det i bruk og lek med barna!



Heuristic play
Dette er en metode som passer alle best for for de yngste.(1-3) Den består i å presentere en kiste, boks, kasse eller stor beholder av et eller annet slag. I boksen skal det ligge ting som vekker nysgjerrighet og som barna kan leke med og utforske selv. Det skal ikke være ting med en spesiell lekefunksjon (som biler eller dukker) men baller, hylster, ting fra kjøkkenskoffen og så videre. Barna får komme inn i rommet, man heller innholdet på gulvet eller inviterer barna fram.

Denne metoden er fin til temaarbeid med de yngste.

Som eksempel kan jeg fortelle om da livet i havet var tema. Da fyllte vi en gummibåt med skjell, steiner, garn, fiskestenger, tøyfisk, en gardin med fisk på, såpebobler, tørket tang, krabbeskall, garnblåser og så videre... Deretter dekket vi den med et stoff. Da barna kom inn hadde vi lyden av bølger på cd-spilleren, tok stoffet av båten og vinket dem til oss. barna formelig stupte oppi og smakte, følte, lekte og tok aktivt del i sin læring om temaet "livet i havet og fjæra"

Les om flere dramainspirerte lekemetoder som lærer i rolle og stasjonslek i boka "Magiske samlingsstunder"

Boktips for den som vil planlegge mer for lek: Les "Lekens muligheter" av Gunilla Lindquist og gi leken ny giv i barnehagen.
Se også filmene fra serien "Leka livet" laget av Utbildningsradion. (WWW.ur.se) De finner på URs netttv. UR play.

Lekehytter

Leken får ekstra futt når barn får bygge og leke under inni noe. Der kan de stikke hodene sammen og være litt gjemt. Det husker vi fra vi selv var barn. Kanskje kan de få spise lunsjen der inne? Her er noen utgaver til inspirasjon:

Parasolltelt
Ta en parasoll, trekk den ned på nederste hakk, legg over stoffer og tepper slik at de henger ned over sidene. Innred med puter, skinn og tepper. En slik lekehytte kan en lage både ute og inne.


 
Utestue
Lag et enkelt reisverk av stokker. Bind stokkene sammen med solid ståltråd og fest konstruksjonen til noe som står støtt - et rekkverk eller lignende. Man kan lage hjørner av hønsenetting og la planter klatre oppover i sommerhalvåret. Det går også an å feste gardinspiral og henge opp gardiner og stoffer for å skape en lun lekehule. Denne hytten kan lages i alle størrelser - fra et lite krypinn for to til partytelt-størrelsen.



Partyteltet
En enkel løsning på å lage intime rom er å sette opp partytelt inne eller ute. De ser jo ikke så eventyraktige og fantasifulle ut, men det kan kreative voksne gjøre noe med. Dekorer veggene med påsydde silkeblomster, tegn fargerike drager med glitterlim, heng lysslynger i taket og kanskje bytt ut sideveggene med fargerike tepper eller gardiner. Vips...så har du et rom i rommet.

Bordhytte
Inne kan vi lage hytter under bordet. Ved hjelp av stoler, sofaputer og annet kan bygging av en slik hytte bli et dagsprosjekt. Ha alltid et lager med tepper, stoffer og klesklyper for kreative hytteingeniører.
 

- En dragehule på minst 15 m2 med plass til veldig, veldig store drager, fire barn, en voksen og en nysgjerrig skogkatt.


                       
                       Uhuuu !
                          I dragehulens mørke rom
                          er dragemagen rumletom.
                          Mon tro om han må ut i natt
                          og finne seg en månekatt
                          ikke for å spise den, 
                          men vise den sitt dragehjem.
                          Tar katten med sitt musebytte
                          kan den kanskje bo i dragehytte?


Rokkeringtelt
Ta en stor rokkering og heng lange gardiner i den. Den kan henges i en krok i taket med fine bånd. 

Tipier
Ta med dere mange lange stokker inn. De er supre til hyttebygging. Man kan dessuten lage fine tipier av dem. Fest fem-seks stokker sammen i toppen med ståltråd - stramt, og kle dem med med tepper og stoffer. Hvis man vi ha en stødigere tipi, tar man ståltråden, surrer den hardt rundt hver stokk et stykke ned på. Ståltråden går da fra stokk til stokk og hindrer at tipien klapper sammen. 

                             

Har man lyst på en spiss på det hele...lag innebål i tipien eller utenfor med stein, evt. ved og fargede juletrelys:


Rakett
I Barnas hus barnehage på Modum laget de en rakett i et mørklagt rom. De laget stjernehimmel med juletrelys og kontrollpanel med fargede juletrelys. Selve raketten laget de av hønsenetting og stoff. Da var det bare å ta av i lek! De reiste blant annet til månen og der møtte de Åkken bom.
        

Små rom til stor glede
Man kan inspirere barnas lek ved å gjøre rommene innbydende og nysgjerrighetspirrende.
Her er noen eksempler:
 
Grotten i Olsvikåsen barnehage


Lesekrok eller Nordavindens sofa? Rom i Olsvikåsen barnehage


Her bor pulverhesen Abelone og hennes venner...


Skal det være litt iste hos Kong vinters datter?

Uterommene
Ute trenger en ikke rydde for at vaskepersonell skal komme til. Det gjør at en kan holde på leken over flere dager. Man kan derfor bruke naturen og lage spennende lekerom ute.


Jul i Blåfjell inspirerte barna i leken - den gav dem en felles referanse, en fortelling å leke. Derfor ble dette uterommet til.


Velkommen inn til blåtår...

Artefakter

Barna trenger også inspirerende ting de kan bruke i leken.  Når vi leker med dem kaller vi de artefakter. Det kan være leker av kvalitet som gir gode sanseinntrykk, men også ting som ikke er kjøpt i lekebutikken.

Tilfør saker som ser ekte ut, som om de har en historie og kan tilføre et lite stykke magi – flasker og mystiske krukker, doktorsaker, bandasjer, lommelykter og kister, blomstervaser, mikrofoner, skattekart i skinn, fjernkontroller, telefoner og drageegg. La sansene få mer å jobbe med en bare plastikk.



Har dere forsøkt å lage en eventyrskog inne? Ta naturen inn - kongler, stein, skjell... suppler med silkeblomster, ull, ulltepper og silkesjal. Hent dyrefigurene og kostymene, bøkene med bilder av natur og så videre. Se leken blomstre som smørblomstene på enga en varm sommerdag.



 

En periode var jeg så lei av plastikk-koppene, maten og fatene som konstant fløt i dukkekroken.  Jeg synes ikke barna lekte med dem, bare kastet dem rundt.  Av en inspirerende kollega lærte jeg at kjøkkenet må lage kjøkkenlyd for å inspirere.  Barna er ofte omgitt av praktisk plast, men trenger å bli kjent med virkelige ting som faktisk kan gå i stykker og knuse. Jeg gikk derfor i bruktbutikken, på loftet og kjøpte koppesett i porselen. Så satte jeg visper, kopper og kar inn i dukkekroken sammen med hvite duker, kandelaber og små telys på batteri. Morgenen etter skred barna inn i rommet. Ei jente utbrøt spontant – “Åå, se, nå kan vi leke gamle dager!”.  De dekket bord, helte i kopper, gikk på besøk og vi drakk luftkaffe hele året til endes.


Kostymer

Til rolleleken trenger vi gode kostymer. De er med på å definere hva som lekes.

Det finnes mye prinse- og prinsessekostymer der ute, men vi kan utvide mulighetene med arbeidshjelmer og øreklokker, legefrakker og bakerluer, snekkerbelte, sarier og kofter.

Inspirasjon til hjemmelagde kostymer finner du her






God lek!






News


Arkiv



Design by In Obscuro