23-05-2012
Temaarbeid for alle sanser: Livet i havet

I barnehagen er en av våre viktigste oppgaver å opprettholde barnas interesse for verden. Det er så mange tema som kan vekke både deres og vår nysgjerrighet og fasinere så vi knapt kan tro det. Livet i havet er en av de temaene som virker utømmelig. Barna viser stor interesse for alt som skjuler seg under overflaten.



Når vi skal jobbe med temaarbeid er det viktig å ta seg god tid. Livet i havet kan man holde på med i hvertfall tre måneder. Når de månedene er over viser det seg kanskje at havet av kunnskap gjør at en får flere ideer og har lyst til å fortsettte. Da er det lov å ta temaet opp igjen neste år.

Først og fremst må barna få førstehåndsopplevelser med havet. Har man ei fjære, et fisketorg eller en fiskebutikk i nærheten bør man begynne der. Man kan fiske, dele opp torsk og undersøke krabber og kryp. Kanskje det kan være et mål at alle barna skal få den kriblende gleden å holde en ekte, sprellende fisk? Man kan smake på ulik fiskemat, lukte på tangen og smake krabber, reker og andre godsaker.



Etter å ha kjent, luktet og smakt på ekte vare kan vi begynne å leke oss med andre muligheter. Her er noen ideer som kan pirre sansene:

Oppdagende lek
For de yngste er sansekasser for oppdagende lek supert. (Heuristic play) Sank sammen alt dere kan komme på som kan assosieres med livet i havet og putt det i en oppblåst gummibåt, en kasse eller en stor beholder. La en gruppe barn komme inn og leke med innholdet. Da tar de til seg temaet på sin egen måte... Vinker du barna nærmere denne kassen, lar de seg ikke be to ganger:


Såpebobler, fiskegarn (Europris), plastfisk og leker, en fiskestang, goldfish, en skattekiste, en fiskeøse og mye annet rart.


Sansekasser
De eldre barna har også intelligens i fingrene. Man kan lage sansekasser å leke med for dem også. I montesorritradisjonen lager de slike (Sensory bins - google for fantastiske bilder og ideer!) Det kan vi andre lære av. Om jeg var fem år igjen hadde denne kassen fått meg til å sitte lenge:

 
Her er danner akvariegrus og dekorgrus bunnen. Skjell, stein, to skattekister, noen klinkekuler, en trillobitt og litt plastgress, en sjøstjerne, fisk og andre dyr gjør kassen interessant. Man kan godt helle vann i for å gjøre den ytterligere spennende.

Kjøleskapet - en mulighet for lek og teater
For noen år siden fikk mine barn en sprellende hummer til å feste på kjøleskapet. I ettertid har samlingen med magneter til livet i havet blitt til en kasse full. Den er populær! Vi har laget mange selv ved å lime magneter til ting vi har funnet i fjæra, i souvenirbutikker og i lekebutikken. Slik ser det ut når kjøleskapet blir en scene under vannet:



og alt er det plass til i en eske...

Man kan bruke en hel samlingsstund bare på å ta opp skatter fra denne, finne ut hva de heter og plassere dem. Man kan dessuten fortelle små fortellinger fra havets bunn med dem - fortellingen om flyndrefanten som ikke finner veien hjem blir magnetisk spennende på denne måten.

Mysterieboks
En boks å putte hendene ned i er en av barnas favoritter. Vi har laget mysterieboksen av en pappeske som vi har klippet hull i og kledd med fløyel for litt teatral effekt. Inni kassen kan vi gjemme ting. Barna får tre hendene inn og gjette på innholdet. Samtidig øver vi på å beskrive og bruke begreper.



Hva kjenner du? Kan du finne det største skjellet, den ru kråkebollen eller den farlige spekkhoggeren?

Tema i rommene
En uro over stellebordet med krabber og fisk som dingler kan skape gode samtaler med barna. Noen nye bilder av livet i havet på veggen, kan vekke nysgjerrighet og være et viktig inntrykk. Man kan også lage spennende rom ved å henge stoffer, garn og fisk i taket.


Fiskene her har barna malt på isoporformer. Haler og finner er stoffbiter og bånd de har trykket inn i isoporen med en strikkepinne.


Barnas lek blomstrer i slike rom... Skattekister, grønne matter, akvarium, blå stoffer og  lyset fra en diskokule kan gjøre rommet undersjøisk.

Fortell om livet under havet
Når temaarbeidet er godt i gang og barna har fått oppleve, forme, snakke og leke er de klare for fortellingene. Hvis man vil lage figurer å spille fortellinger med kan man bruke isoporformer som utgangspunkt. For å lage fisk kan man male dem, lime på øyne og stikke stoff inn til finner. Man kan også kle dem med ull (Ved hjelp av en nålefiltenål) For å lage kreps, hummer og krabber kan man stikke piperenserbein og -klør i isoporen og kle dem med ull.  Man kan surre ullen rundt bein og klør og filte dem faste med samme nålefiltenål. Dette liker de eldste barna også å være med på.
 
 



Fortellingen om denne krabben og hummeren finner du ved å skrolle nederst til siden med fortellinger. Her!

Blupp, blupp. da er det bare å dykke ned i temaarbeid - bokstavelig talt!

News


Arkiv



Design by In Obscuro