18-03-2012

Påskesamling for toddlere 


En samlingsstund er en stund der vi møtes og gjør noe gøy sammen. Her kan vi oppleve, leke og lære. De yngste barna, toddlerne på 1-3 år, liker samlinger der de kan bruke det de er eksperter på; å sanse, eksperimentere, riste, dunke, trille og manøvrere.

Nå står påsken for døren og den inspirerer med sine farger, former og tradisjoner. De yngste vil stortrives med å få sanse påsken, oppdage og leke med dem på egne premisser.



Heuristic play er en metode for å stimulere de yngste barnas lek. Ellinor Goldschmied var en av foregangskvinnene for denne metoden. Den består i å presentere en kiste/ kasse/ kurv med noe spennende i for barna (treasure baskets). Det bør være ting som gir varierte taktile, visuelle og hørselsstimulerende opplevelser. Det skal helst ikke være ting med en spesiell lekefunksjon - slik som biler eller dukker, men baller, hylster, rør, ting fra kjøkkenskuffen og så videre. Slike ting åpner for flere muligheter. Man kan tømme tingene på golvet foran barna, eller la dem komme og selv ta ut av kurven.

Jeg har gode erfaringer med denne metoden i temaarbeid med de yngste. Da samler vi en beholder av ting som har med temaet å gjøre. Til "Livet i havet" fylte vi en gummibåt av ting barna kunne smake på, studere og leke med - fiskegarn, blåser, bilder av fisk, tøyfisk, tørket tang og så videre. Med "skogen vår" som tema fant vi et trau fullt av kongler, stein, mose, skogens dyr og så videre.

Man kan presentere kurven for barna som en overraskelse i hverdagen, men den er også super å lage samlingsstunder rundt.

Slik gjør du:

1) Finn en stor beholder og putt i den alt du kan komme på som kan ha med påsken å gjøre - i tillegg til annet du vet kan gi dem varierte opplevelser. Hva kan det være?.... Fjær, gule og grønne baller, appelsiner, kyllinger, gult silkepapir, sugerør, rytmeegg, påskeegg, visper, blomster, gule og grønne stoffer og så videre. Her ser du noe av det jeg fant i huset som minnet om påske:



2) Forbered rommet - gjerne med sitteplasser. Plasser kurven et egnet sted. Du kan også finne musikk eller en bakgrunnslyd som inspirerer. Jeg liker fuglekvitter til mine påskesamlinger. Legg et stoff over kurven. Vi vil ikke avsløre alle hemmeligheter med en gang



3) De andre voksne samler barna foran døra der samlingen skal foregå, Så åpner vi døra og barna kan komme og sette seg. Man trenger ikke si så mye, bare løfte sakte vekk stoffet og lokke dem opp. Barna får ta initiativ, smake, lukte og selv manøvrere tingene. Vi voksne lener oss litt tilbake og observerer. Kanskje ser vi at vi kan sette ord på noe av det barna gjør, kanskje ser vi at vi blir invitert med i leken. Da henger vi oss på, men lar barna lede an.



4) Når vi ser barnas interesse dabber av, rydder vi tingene oppi beholderen igjen, legger stoffet over og takker for samling.

Denne samlingen kan gjerne gjentas flere ganger. Den vil likevel ikke bli lik hver gang fordi vi har med levende barn og voksne å gjøre. Vi voksne kan tilføre egne impulser og elementer hvis det passer. Vi kan synge "En liten kylling" når barnet kommer med kylling i et egg, vi kan vugge dem på omgang i teppet, la fjær eller konfetti dale over barna.

Dette er en tripptrappstol-fri samling der både barn og voksne vil kjenne at det er godt å være sammen. 
 

News


Arkiv



Design by In Obscuro