30-11-2011
Da bjørnen ble stubbrumpet
- eventyrstund for de yngste
Eventyrene er en gavepakke av muligheter som kan skape intenst samvær mellom små og store. Jeg har gode erfaringer med å skape ekstra stemning rundt dem i egne eventyrstunder. Der løfter vi eventyret med sanseopplevelser som gjør at barn og voksne er i eventyret sammen. Her er et eksempel på en eventyrstund - spesielt tilrettelagt for barn mellom 1,5 og 3,5 år:

Barna samles utenfor døren til eventyrrommet. Forventningen dirrer i luften. Hva venter innenfor i dag mon tro?

Ring, ring , ring, ring, ring, ring på
Eventyrdøra våres nå (Alle finner pekefingrene og trykker på døra)

Ingen åpner ... hmmm?

Bank, bank, bank, bank, bank, bank på
eventyrdøra våres nå (Alle banker på)

Ingen åpner ... hmmm?

Hei, vent nå litt, stopp opp
Sesam , sesam lukk deg opp! (Vi vifter med tryllefingre)

En voksen står innenfor, setter på musikk (Denne gangen Ragnhild Furebotn - endelig vals!) og åpner ...

Barna rusler inn og setter seg i halvsirkel på mattene. Foran seg ser de et vakkert vinterlandskap. Hvite stoffer henger fra taket. Hvite ballonger og juletrelys troner over dem som en vinterhimmel med noe godt i vente. På golvet ligger en hvitt stoff med glitter som nysnø i måneskinnet. En liten sjø med is kan de også se. (Matpapir dekket med et florlett stykke lyseblått stoff) På en liten kolle (Krakk med stoff over) ser de en tittekasse, en pelslue og en pelshale. Et eventyr er på vei...

Lederen tar noen steg på snøen. Vi hører skrittene lager lyd (Hun/han har en pose med litt potetmel hengende i beltet. Den skviser lederen på når hun/han tråkker på "snøen") Deretter tråkker lederen ut på isen. Vi hører den knase (Det er matpapiret som lager lyd) Hun/han sklir og faller nesten. Huff så glatt. Det er kaldt også. Vil de kjenne på den kalde isen? (En isklump går runden så barna får kjenne) 

Lederen viser barna kassen. Hva ser de inni den? De ser en rev, en bjørn og en fisk, vinter, snø og is. Barna får ta på og kommentere

Så begynner fortellingen:

Det var en gang en bjørn. Han var så sulten i magen. Så møtte han en lur rev med en fisk i munnen. MMM den så god ut.
- Hvor har du fått tak i den fine fisken, sa bjørnen
Reven hadde stjålet den, men det sa han ikke til bjørnen.
- Hi, hi... den har jeg fisket selv. Jeg laget bare et hull i isen og puttet den lange halen min nedi der. Så bet fisken på halen og jeg dro den opp. Nå skal jeg spise denne i fred og ro og ikke dele med noen.
- Men jeg er så sulten, kan du ikke dele med meg?
- Nehei. Du får fiske din egen fisk. Gjør som meg og putt halen i isen, så skal du se at du også får fisk.
- Ja det var lurt, sa bjørnen.

Reven lusket avsted, den luringen - mellom trærne og opp bakken der han spiste fisken sin i fred og ro.

Men hva skjedde med bjørnen? Jo det skal vi finne ut.

Et barn får komme opp, ta på seg bjørnelue og en lang pelshale. Halen er delt i to deler satt sammen igjen med en borrelås. Når bjørnen setter fast halen, rives den i to og bare en liten stump henger igjen.

Vi synger (melodi Bjørnen sover):

Bamsemannen, fisk med halen
Iskaldt, iskaldt vann
Huff så kaldt i stumpen
fryser hele rumpen. 
 

Vi napper av nederste del av halen og barnet får reise seg. Hvor ble halen av?

Vi synger videre:

Bamsemann å bamsemann
hvor er din hale nå?

Borte vekk... bare en liten stump igjen.

Alle barna som har lyst får komme opp og være bamsemann -en etter en - om igjen og om igjen...

Når hele runden er tatt kan kanskje voksne prøve også?

Hvis det da er mer tålmodighet igjen kan vi tråkke på isen en og en, kanskje forsøke fiskelykken i vannet (Ha på lur noen gelefisk som man hekter på kroken)

Til slutt lar vi det dale noen fjon med konfettisnø men vi synger "det snør det snør". Så går bjørnen hjem til hulen for å pleie sin såre hale og vi sier hadet til vår eventyrstund:


Snipp snapp snute
Eventyret slutt
På sin pute
Hviler det nå ut

Hysj, God natt, sov godt bjørnen, ha det eventyr!



Til å lage titteskap trenger man: 
Et umalt titteskap, to dotit-lamper, blåmaling, hvitmaling, bomull, pistollim, alluminiumsfolie, en fisk (kjøpes, printes ut eller males på papp) en rev og en bjørn.



Slik lager du titteskapet:
Mal kassen utenpå og inni. Lim et stykke folie på "bakken" - det skal bli isen bjørnen tråkker på. Lim bomull som snø og lim figurene på til slutt. Lyktene fester du i "taket" på kassen slik at du får en fin lyseffekt.

Tittekassen kan man henge på veggen slik at barna kan gjenkalle eventyret og samtale om det de ser. Den kan også stå på et bord eller henge sammen med dagen-i-dag-tavlen så mamma og pappa kan se hvilket eventyr barna er opptatt av.





Til det magiske vinterrommet trenger man:
Bruk det man har av hvitt og blått. Et forslag er hvite stoffer - f.eks kunstsilke, laken eller fløyel fra jysk. Til isdekke kan man bruke florlett tynt blått stoff - gardiner, borddekor-duk e.l. Man trenger også en spotlight og juletrelys. Hvite ballonger i taket er en rask stemningsskaper. Har du ikke lysene jeg har foreslått kan man henge blått silkepapir i bue under lysstoffrør-lampene. En cd spiller må man ha, en pelslue og en hale. Jeg liker også at barna sitter på baderomsmatter. (Helst hvite eller blå til alle vintereventyrene våre) 



Da mangler man bare barna og minst tre voksne som har lyst til å gi barna eventyrlige opplevelser som varer og virker i dem.

News


Arkiv



Design by In Obscuro