21-01-2011
Indigo, Indigo, ta oss med

Fargerike samlingsstunder

Indigo, Indigo ta oss med
Til en regnbue langt av sted.
Under en paraply svever vi
helt til an annen by
.

I Bergen by barn like regn. Det gjør de også, men når solen dukker opp er det også kjærkomment. Det fineste været oppstår når man har regn og sol på en gang. Da dukker regnbuen opp – en magisk fargeklatt på den grå himmelen.

Den kan inspirere oss i barnehagen til å lage magiske temaarbeid som kan vare lenge. Her er noen ideer som kanskje kan inspirere andre små og store til å skape glade, fargerike stunder med estetiske inntrykk som rører det innerste og lokker fram uttrykk og skaperglede:



Magiske samlinger
Regnbuen kan komme inn vinduet og finne veien til barna via hva vi kaller magiske samlinger. Det er en spesiell form for samling der kulturelle inntrykk og uttrykk får full oppmerksomhet. Slike samlinger kan man ha en til to ganger i uka. Da kan man fordype seg i et tema, dvele ved det og gir det tid til å virke i noen uker.

I disse samlingene kan vi luke ut praktiske opplysninger, hvilken dag er det i dag, hva skal skje, hvem er syke… og så videre. Slik informasjon kan man heller ta i et daglig timinutters morgenmøte med barna.



Stemning til å trives i
Når vi skal lage magiske samlinger må vi være bevisste på å skape god stemning i rommet der samlingen foregår, slik at barn og voksne kjenner det er godt å være der. Det skapes først og fremst av menneskene som er der inne. Alle de voksne som deltar må bidra til at atmosfæren er preget av anerkjennelse for barnas opplevelser, tanker og ideer. I tillegg kan vi skape god stemning ved hjelp av virkemidler hentet fra teater og dramatradisjonen – vi kan forberede både lyd og lys og bruke rommet som inspirasjonskilde og støtte i formidlingen.

Det er lurt å samle barna foran døren til rommet der det magiske skal skje, så kan døren gli sakte opp og vi blir ønsket velkommen med stemningsfull musikk. (Forslag: Pat Metheny ”A map of the world”). 

Midt på golvet kan man lage en liten iøynefallende utstilling på et lavt bord av ting som skal lokke fram nysgjerrighet og være utgangspunkt for samtale og aktiviteter.  Så setter vi oss og spennende ting begynner å skje…




Indigo – ta oss med….
Barn er dramatisk anlagt. De deltar oppmerksomt med en gang vi voksne våger å være litt dramatiske også. Hvis man vil kan man lage seg en rollefigur som samlende element. Han kan lede samlingene og skape dramatikk - f.eks. Indigo, regnbuens vaktmester. Han kan også være en hånddukke.

Hvis ingen av de voksne liker å ta på seg en slik rolle er det slett ikke nødvendig. Man kan være ganske så dramatisk likevel. Virkemidler hentet fra drama og teatertradisjonen holder i lange baner – når dere skrur av lyset i taket, tenner fargerike juletrelys, lar en spot lyse opp en vakker utstilling og hvisker velkommen til samling vil enhver kjenne dramatikken som en gladklump i magen.… 

Her er ideer og aktiviteter til minst seks fargerike samlinger. Hvis dere synes det ser for omfattende ut kan man selvsagt velge ut noe og prøve ut deler i stedet.


1) Fargemagi
Det er lurt å starte det hele ved å la barna få se hvordan grunnfargene lar seg blande til hele spekteret i regnbuen. 



Det kan man gjøre ved å sette fram syv gjennomsiktige beholdere – Tre av dem fylles med farget vann i grunnfargene rød, gul og blå (vannet farges med små mengder ecolinemaling- flytende tusj eller konditorfarge) Så blander man fargene og ser hva som skjer. 

Etter et slikt inntykk må barna også få oppdage hvordan de kan trylle med farger. Det kan man gjøre med en aktivitet i fellesskap, eller la barna velge mellom to eller tre ulike aktiviteter. Samlingen kan bli en slags workshop der vi tar flere rom i bruk. Da har vi minst en voksen som leder aktiviteten og støtter barna i hvert rom. Her er ideer til tre aktiviteter:

- Lek med lys, skygge og farger på overhead
Overheaden er et fantastisk hjelpemiddel i barnehagen. Denne gangen kan vi dekke platen først med plastfolie for å beskytte den, deretter legge på et gjennomsiktig kar med vann. Det kan for eksempel være en ildfast form. Så lar man overheaden lyse på veggen eller kanskje i taket. For å skape fargespillet drypper man konditorfarge i vannet. Små biter med farget cellofan kan også bli fint. Hvis man vil se en tydelig regnbue kan man legge prismer på platen – magisk!

Etter litt eksperimentering kan to og to barn lage sitt fargespill til musikk mens vi andre ligger på golvet og følger med. Deretter bytter vi ut vannet og lar to nye barn slippe til med sitt fargespill.

Hvis man ikke har overhead kan man fylle små gjennomsiktige poser med litt vann. Så drypper man litt maling i vannet, knyter igjen posen og henger dem tett i tett. (Ikke mye vann. Da blir de så tunge - litt dumt om det skulle gå hull på dem også) De kan henge i snorer i vinduet der solen kommer inn, eller henges opp i taket  (F.eks på et espaljer) og lyssettes. Se hvordan lyset skaper effekter på vegger, golv og tak.

 

- Lysbryting og regnbuetre
Lyset har alle farger i seg, men det vil ikke vise seg fram før det har noe å speile seg i eller skinne gjennom. Dette er magiske fakta som lar seg studere gjennom for eksempel prismer.



Slike kan man få tak i hos hobbyforhandlere og i enkelte blomsterbutikker. La barna legge dem inntil øyet og snu seg mot lyset. Får de øye på regnbuen som har gjemt seg der inne? De kan også holde prismen over et ark og la lyset skinne gjennom. Dukker regnbuen opp på arket? Den aller beste virkningen oppstår om man er så heldig å få solstråler inn vinduet og lar det skinne gjennom glass og prismer.



Det er en fin aktivitet for en gruppe å male en grein eller et lite tre i regnbuens farger. La en gruppe male og pynte et slikt tre med prismer akkurat der solen lyser inn vinduet – vips så har vi små regnbuer på golvet, på veggen og i taket.

Har man ikke så mange prismer kan cd-er også brukes.



- Male og kjøre fargeklatter med gravemaskin
Jeg fikk en god ide av en kreativ kollega. Han hadde laget en magisk vri på en malerstund. Han rullet ut et stort ark, la klatter med maling i grunnfargene her og der, la fram pensler og hentet noen gravemaskiner fra lekekassen. Så fikk barna male. Gravemaskinene ble brukt til å hente maling og laget fine spor over arket. Noen steder krysset sporene hverandre og barna kunne konstantere ”De det ble en ny farge!”. Prøv det gjerne og oppdag barnas glede over fargene og nye måter å male på.

En slik samling med ivrig aktivitet i flere rom liker barna å gjenta flere ganger. Da får de prøvd ut alle de ulike aktivitetene hvis de ønsker det.

Etter en slik arbeidsøkt kan man velge å møtes igjen alle sammen for å prate kort om det som har skjedd. Ofte blir barna så engasjerte i det vi holder på med at en slik oppsummering er bedre å gjøre mens vi spiser eller i starten av neste samling.

Dette er en type samling som lar seg gjenta. Da kan barna prøve ut ulike stasjoner og gjøre om igjen det de likte best.


2) Smak på regnbuen
!
Lurer dere på hva regnbuen smaker?
Her er en oppskrift på regnbuens smakfulle farger for andre som vil prøve, med eller uten sukker:

Rød: tomatjuice, rød saft eller rødbrus
Orange: Eplejuice eller appelsinbrus (evt. med en liten dæsj rød konditorfarge)
Gul: Appelsinjuice, Ananasjuice eller gul saft
Grønn: Ananasjuice eller sitronbrus med noen dråper grønn eller blå konditorfarge
Blå: Vann eller melk med konditorfarge
Indigo: Smoothie med blåbær og bjørnebær
Fiolett: Druejuice eller solbærsaft

Vi prøvde dette blant barna, etter en ide fra ei av jentene. Barna slurpet og drakk og fant hver sin favoritt. Fredrik på fem fniste litt, så sa han:
- Du Indigo, tror du at jeg kommer til å tisse regnbuen?
Det var en magisk tanke vi lot henge i luften en stund


3) Regnbuefigur-utstilling
En klar formingsfavoritt hos mange er modellerkitten. Den engasjerer alle. Den er også en sikker vinner i samlingsstunden.

Når barna kommer inn i rommet i samlingen kan dagens lille utstilling bestå av en pyramide med modellerkittkuler i regnbuens farger, en liten boks med treperler og en med fargerike fjær.

Kan vi lage noe ut av dette? – klart det! La barna komme med forslag og sett i gang. Gi barna hver sin klump i valgfri farge så kan forme det de har lyst til – en eller flere figurer. Hver ferdige figur kan få komme tilbake på utstillingsbordet og til slutt har man en unik regnbuefigur-utstilling. Kanskje kan det feires med en liten dans eller druer og melon med tannpirker i?





4) Regnbueorkester
Nå når vi vet hva fargene smaker kan det kanskje være moro å finne ut hvordan fargene høres ut. Med litt samarbeid skulle det la seg gjøres. Fargene i regnbuen er rødt, orange, gul, grønn, blå, indigo og fiolett. Det skulle bli omtrent to barn til hver farge på en vanlig avdeling for 3-6.

La barna gå inn på kjøkkenet, åpne skuffer og skap og finne den lyden de selv synes høres mest ut som sin farge. Når alle er tilbake i samlingen igjen kan man lage regnbueorkester! For å tydeliggjøre fargen kan barna stå på farget papp i sin farge eller evt. et stykke stoff om man har. Vi er så heldige å ha runde matter i alle regnbuens farger som barna kan sitte og stå på (Ikea)



La barna vise sin lyd, deretter er det bare fantasien som setter grenser for uttrykket. Man kan eksperimentere med volum og la en dirigent styre samspillet. Man kan også komponere med fargeklatter på en plakat eller spille til kjente sanger.

Et slikt orkester kan jo opptre i flere anledninger – fellessamling for eksempel, kanskje til og med ikledd sin farge?


5) Regnbueparaplyer
I sangen om Indigo kommer han seilende under en paraply. Dette kan barna også få prøve. I følge Indigo vil det ikke bli særlig løft i paraplyen før de får litt farge på seg. 

Kjøp fem, seks billige gjennomsiktige paraplyer (Nille) og samarbeid i en samling med å dekorere dem med glassmaling.


6) Jakten på regnbuens ende
 
Er det sant at det er en gryte med gull i enden av regnbuen? La denne tanken inspirere til en spennende finale 

Plutselig en dag er fargene borte. Har noen tatt dem, har de rømt? Vi må ut og lete. Vi kan gå opp i skogen eller lete i nærmiljøet. Ta med paraplyene i tilfelle en må fly og en kurv til å putte fargene i.

En av de voksne sniker seg føre og henger opp farger som poster på en natursti - stoffer, bånd og ting i hver enkelt farge. Først finner vi posten med bare røde ting og så videre... Til slutt… et silkesjal(Eller lignende) i regnbuens farger og under der… en gryte med gull – noe spiselig og noe ikke. Man kan også finne såpebobler (se regnbuen i boblene), fargede silkesjal til å danse med eller en stor fargerik fallskjerm.



Vi gjorde dette i vår barnegruppe og det var så moro. På vei tilbake tar Lotte på fire meg i hånden og sier:
- Sant det var du som var Indigo?
- Ja, det stemmer det. Vi bare lekte
- Ja, for vi kan leke akkurat det vi vil, vi!
- Ja, Lotte, det kan vi!

I slike temaopplegg dukker det opp flere nye ideer underveis. Hva kan man foreksempel gjøre ut av disse stikkordene:
- regnbuefisk
- regnbuevev
- regndans og solfest

Trenger du et regnbueeventyr - se f.eks. Regnbueormen under eventyr og fortellinger på denne siden.




For flere fargerike ideer til engasjerende og estetiske samlinger, les boka ”Magiske samlingsstunder” (bestilles på www.barnehagebutikken.no)

 

 

 

 

 

News


Arkiv



Design by In Obscuro