26-03-2017
Bygg- og konstruksjon til nye høyder

I alle barn finnes en drivkraft til å bygge ting verden aldri før har sett. Det har barn alltid holdt på med der de har fått tak i materialer som lar seg flytte på, stable og konstruere med. I barnehagen er denne drivkraften tydelig. Vi gir dem Lego, Jovo, Magnatiles og all verdenes konsept-klosser. Det er vel og bra, men barn kan mer. I mitt virke som kursholder og «lekeromhvisker» har jeg lagt merke til at barnas lyst til å bygge monumentale verk ikke får den oppmerksomheten den trenger.  Jeg ser små drypp av materialer her og der, men få gjennomført inspirerende byggerom. Hvor vi plasserer byggearealet, hva de får bygge med og hvordan vi presenterer det er av stor betydning for hvor lenge barna kan skape og hvor viktige og store byggeprosjektene blir.

Noen presenterer byggearealet som «guttekroken» i barnehagen. Da kan jeg ikke annet enn å reagere med et stort ???!!!. Hvem har sagt at jenter ikke bygger? Det blir dobbelt provoserende når jeg ser at rommene er knøttsmå fra før. Da har man halvert lekearealet for barna. Det er bedre å reflektere over hva kan man berike denne leken av materialer som inspirerer alle?

 

Byggearealet

For at vi skal kunne se mulighetene i det materialet mange barnehager har fra før liker jeg å skille mellom «bygg og konstruksjon av liten verden» og «bygg og konstruksjon av store ting» Den første kan innbefatte all lek der barna lager en verden rundt togbanen, dyrene, bilene og dukkehusmøbler og små dukker. Den andre er bygg av steder der rolleleken foregår – hytter, biler, romskip og båter. For at dette innlegget ikke skal bli evig langt konsentrerer jeg meg her om «bygg og konstruksjon av liten verden» (Den andre sparer vi til et seinere innlegg)

Et godt råd er å samle alt man kan leke «i liten verden» med i et skjermet område. Det bør ikke være på trafikkerte områder, eller der rolleleken plutselig farer over. Her om dagen var jeg i en barnehage og la merke til at ei jente var i gang med de elskede kapla-stavene. Plassen å bygge på var rett foran døra til et trafikkert område. Det tok ti minutter, så ble ikke bygget større fordi det var plassert midt i vandringsarealet og fordi hun hadde lite annet materiale, eller figurer å berike verket med. Hvis barna kun bygger i korte seanser, må man gjøre noe. Gang på gang har jeg sett hvordan barna bygger togbane, deretter går toget et par runder, så stopper leken fordi det ikke finnes materialer i nærheten til å bygge byen den går gjennom, stasjonen og dyrehagen i nærheten. Bilene lider samme skjebne. De blir kastet omkring fordi de bare har en ferdig bilbane og et bilteppe å utfolde seg på.

Velg derfor ut et rom, eller en vernet krok med god golvplass og lite trafikk. Derfra kan man utvikle dette rommet til å bli et eldorado for byggelek. Det skal være så inspirerende og rikt på materialer at barna og voksne ikke klarer å la være å bygge seg til himmels og tilbake.

 

Råmaterialer

Lek med biler og dyr er synlig i de fleste barnehager, men mulighetene til å bygge opp miljøet rundt figurer og kjøretøy er ofte direkte stusselig. Fantasien får ingenting å jobbe med. Det er som om vi ikke riktig tror på barnas evne til å skape det utroligste. Vi gir dem ferdige bondegårder, bilgarasjer og dukkehus i stedet for materialer de kan skape dem med selv. Barn trenger råmaterialer, ikke det ferdigskapte. Det er som i matlaging. Hvis man får råvarer kan man lære å trylle fram spennende retter. Man får lyst til å lage mat. Får man bare ferdigpizza hver dag forsvinner spenningen, mestringsgleden og kreativiteten.

Bilgarasje!!!

For å finne ut hva gode byggematerialer kan være, så spør: Hva må til for å bygge en stasjon til toget, en by, eller veier og broer? De fleste ser da at de gode gamle store treklossene bør være av grunnmaterialet (F. eks de klassiske Trageton-klossene) Har man en byggevarehandel i nærheten kan man kjøpe materialer og lage klosser selv, evt spørre om restekapp. Sørg endelig for at det blir nok slik at barna kan bygge stort og lenge. De mindre treklossene kan være et ok supplement.

Foto tatt i Sævarhagen barnehage

For å lage veier er sortmalte planker med midtstrek helt supre. De blir ramper, veikryss og landevei. Tomme trekasser blir mye brukt som utgangspunkt til hus og garasjer. Andre klosser vi liker godt er Grimms klosser som blant annet Lekolar fører.  De har også store klosser med vindu av farget pleksiglass. Ta dere en kikk i katalogene hvis dere ser at de gamle trenger en utskiftning. Det er mye nytt og vakkert der ute.

Gjenbruk kan føre til helt uante muligheter. Hvis man vil ha litt spennende former og farge i alt det trehvite kan malte kommodebein og oldemorstang-deler bli riktig vakre utropstegn.

Sunniva juiceflasker med farget vann er nydelig å bygge i høyden med – særlig med noen skjærefjøler mellom.

Papprør er fantastiske. Det kan man få tak i hos teppeforhandlere, plakatbutikker og byggevarehandler.

I byggerommet vårt ser jeg at dyrene raskt får et miljø å trives i når de har trær og naturmaterialer i nærheten. Det kan være jukseplanter, hjemmelagde trær, korte pinner, røtter, steiner og skjell.

For viderekomne byggere kan man tilføre kurver med mindre deler – som dekorstein, mosaikkbiter, korker og silkeblomster. Det bruker barna til dekorering og å toppe kransekaken med

 

Presentasjon

Måten man presenterer byggematerialet på har stor betydning for hvordan barna oppfatter og behandler det. Noe kan man ha i kasser på hjul, men unngå for mange av dem fordi barna ikke ser mulighetene når alt ligger i kasser. Sett så mye byggemateriell som mulig synlig – gjerne i hyller.

Vegghengte hyller er supert slik at man får så mye golvplass som mulig. Pass på at alt har en fast plass slik at barna vet hvor de finner ting.

Det er lurt å ta et bilde av hylla når den er på det ryddigste, laminere og henge opp som ryddeeksempel.

 

Platå, eller podie

Når man bygger sitter man ofte på golvet. Da kan det være fint å ha et eller flere platå å bygge på. Det som ofte skjer er at byggingen sentreres i større grad. En annen fordel er at barna kan la byggverket stå på platået, for så å fortsette seinere på dagen. Noen lar til og med byggverk stå over flere dager slik at det blir stadig mer imponerende for hver dag som går

Et platå/podie kan man kjøpe hos mange av de vanlige forhandlerne, men det er like enkelt å lage et selv... Et gammelt salongbord passer fint om man sager beina litt kortere. En palle kledd med finèr fungerer også – særlig hvis den får låsbare hjul.

Jeg var ikke klar over at vinduskarmen også kan bli et yndet platå å bygge på. Det ble oppdaget da vi fikk klosser med gjennomskinnelig effekt.

 

Ekstraeffekter

Speil i byggerommet kan være et pluss i byggekroken. De må plasseres lavt slik at byggverkene  oppleves dobbelt så store.

Lys kan være gi ytterligere effekter og muligheter. Barna liker ofte å lyssette verkene sine. Små lommelykter og lysslynger er fint. Lysbord kan være vakre platå å bygge ved

Større lyskilder som overhead og projektor kan skape spennende lys og skyggevirkninger i rommet. Med projektor kan en dessuten leke seg med å finne bilder av lekeplasser, slottsdører og grunnmurer og invitere barna til å bygge resten. Den kan gi ideer og fungere som kulisse til nye prosjekter.

 

Rablefasen

Hvis man aldri har hatt et rikholdig byggekammer kan barna få bakoversveis av de plutselige mulighetene. Det kan godt være de farer men fingrene over alt, tar ting ned og undersøker alt. De voksne tenker kanskje at dette ikke ble den rolige kroken de hadde sett for seg. Da må man vite at barna garantert går inn i en rablefase. De forsøker å teste ut alle tingenes egenskaper på en gang. Byggverkene blir mange, men små, før de prøver noen nytt. Rydding blir en utfordring, men hold ut og følg opp. Det tar ca. to-tre uker før aktiviteten lander og verkene blir større. Da blir barna også flinkere til å hente bare det de trenger i hyllene i stedet for alt på en gang.

 

Voksenrollen

En tydelig og inspirerende voksenrolle er viktig fra begynnelsen av. Lek med bil, togbane og klosser har vi ofte overlatt til barna selv. Mange klarer seg helt fint uten oss, men det er alltid barn som trenger noen å støtte seg til. En lekeklok voksen med pasjon for bygging kan dessuten gi barna ideer, oppmuntre og hjelpe dem å holde på prosjektet. Når idefasen går trått kan en trå til med et forslag «Tror dere vi klarer å bygge helt opp til taket i dag?» «I går var vi på tur over broen. Klarer vi å bygge en bro?»

Barn og voksne kan bli ytterligere eksperter ved å ta bilder og dokumentere sine byggverk. Heng bildene opp og fortell om prosessene. De som kjenner rammeplanens fagområder vil se at flere av dem får ekstra gode vilkår der vi bygger sammen.

Det kan godt være vi må veilede barna i hvordan rommet skal håndteres. Jeg tør påstå at mange lekemuligheter blir fjernet fordi voksne ikke ønsker å gå veien om konfrontasjonen rundt regler og hvordan vi behandler materialene. Noen har fortalt at Tragetonklossene står på lager fordi barna begynte å kaste dem omkring. Da ble de farlige. Istedenfor å analysere hvorfor det skjer, tar man vekk klossene – og viktige lekemuligheter forvinner med dem. Hvorfor kaster barna klossene? Det kan være fordi de ikke ser flere muligheter i dem, fordi det er lite annet materiale å supplere byggingen med, eller fordi ingen var der da de slapp opp for andre ideer. "Klosser skal ikke kastes med. Det kan bli farlig, men kom…. se…. Vi kan heller bygge innhengninger til alle de farlige dragene"

Lag regler sammen med barna om hva som er greit og ikke i rommet. Med erfaring kommer behovet for spilleregler: «Vi raser ikke andres bygg» og lignende

 

Med barna på lag

Barna blir ekstra glade i byggerommet om de får være med å utvikle det. La den pusse klosser, male og samle. Hjemmelagde figurer er ekstra gøy. Ta bilder av barna, lim og stift bildet fast i klosser og se… de flytter inn, bokstavelig talt.

Med samme metode kan man lage klosser av barnas tegninger. De kan tegne dyr, trær og annet de synes kan passe inn.

Bygging kan bli en form for lek som ikke diskriminerer noen. De med språklige utfordringer har det lettere her enn i rolleleken der språket er avgjørende. Her snakker barna via materialene. Man kan bygge side om side, eller sammen. Det er plass til alle.

Et rikt byggerom viser barna at man stoler på deres iboende kraft til å skape etter eget hode. Barn tenker i stor grad ved hjelp av materialer. På den måten hjelper et godt byggerom dem å tenke.  Voksne som leker og bygger sammen med dem viser at de liker å tenke sammen med dem.

 

Tips til litteratur:

Mylesand, Mia: Bygg og konstruksjon i barnehagen, pedagogisk forum, 2008

Hansson, Hege: En barnehage til begjær, fagbokforlaget, 2015

Tips til nettsøk av bilder– google og pinterest. legg merke til hva barna får bygge med og hvordan det er presentert: Søkerord: Block play ReggioConstruction play Reggio og, eller Construction play Waldorf.

 

 

News


Arkiv



Design by In Obscuro