08-03-2015
Å presentere lekemateriell på fristende vis


Når vi skal skape fristende og gode lekerom er lekemateriellet av stor betydning. Hva får barna å skape lek med? Materialet skal kunne gi dem gode ideer og muligheter til å holde på samme lek over tid. Det å bygge opp lek er som å forfatte en fortelling –  om byggverk og lekeverdener som verden aldri før har sett, eller om utforsking av materialer og elementer. Det må presenteres slik at barna skal kunne etablere, utvikle og holde på fantasifortellinger.

Måten vi organiserer materialet på har stor betydning. Et kaos av ugjennomtenkt leketøy kastet inn i hyllene gjør det faktisk vanskeligere for barna å bygge opp god lek.

Dette er en klassisk barnehagehylle. Ta deg tid til å studene innholdet her. Det er variasjon i lekene, men temaene spriker og hjelper ikke barna å forfatte lek som skal vare og kanskje føre til fordypning. Barnet møter denne hylla med lekens tankegang: hva kan vi bruke dette til? Barnet finner kanskje dinosauren. Hvis barnet skal kunne bygge opp en verden rundt den trenger det noen flere forhistoriske dyr – noen han kan snakke med, besøke eller jakte på. For å finne det må barnet jobbe hardt. Det ligger en løve med buken opp i kassen på toppen - ute av rekkevidde for barnet. Hvis man jobber med lupe ser dere kanskje en til. I haugen med biler stikker det ut en dinosaurhale. Stakkaren har havnet inn i feil årmillion, overkjørt og usynlig. Det er heller ikke noe her som hjelper barna å bygge opp naturen omkring dinosauren med - huler, vannhull og mat må den ha for å leve. Lekefortellingen strander fort fordi materialene rundt ikke hjelper barnet å forfatte fortellingen videre. Dinosaurleken havarerer.

Kanskje tenker barnet at det heller vi bygge hytte – et fort verden aldri har sett maken til. Da finner det raskt teppet med endene på. Bare så synd det er et vognteppe som ikke er så stort. Dessuten er det bare et av det. Det blir ikke store fortet. For at lekefortellingen om hytta skal utvikle seg til noe stort og betydningsfull trenger barnet mange tepper. Noen klesklyper kan hjelpe og tillatelse til å flytte på møblene. Når byggverket står ferdig hadde det vært fint med noen puter og madrasser og kanskje en kasse med kopper og kar slik at man kan invitere gjester på te og kaker.

Tenk deg at lekehyllen over er en buffè. Du skal sette sammen et noenlunde smakfullt måltid og gleder deg til det, men hva møter deg? Det ligger ei ensom pølse klæsj oppå tre laksebiter. Du tar litt laks og leter etter eggerøren. Den finner du etter 20 minutter bakom døra…. Rotete hyller med tilfeldig innhold kan faktisk kan hindre barna i sette sammen dyp lek.

Så hva gjør man?

I denne hylla kunne man ryddet ut cd-er, bøker og spill og lagt det i logisk plassering i nærheten av bordet. Dinosaurer og dyr kan stå synlig i ett hyllerom. I hyllerommene ved siden av setter man noe som barnet kan bygge opp en verden med - små trær, plastplanter, røtter og pinner. Noen grønne og blå stoffstykker, kurver med kongler og silkeblomster kan også være en ressurs. Da får dinosauren komme inn i sitt rette miljø og leken blir mye mer spennende. Barna får materialer til å lage et miljø rundt dinosauren. Da er det mye lettere å forfatte fantasifortellinger rundt dem.

I nederste hyllerekke kunne man lagt mange tepper til hyttebygging sammen med en kurv med klesklyper. Det gir barna mulighet til å bygge lenge og stort.

Kassen med biler kan en ta ut av hylle og sette i en krok sammen med planker, rør og ting man kan bygge en verden rundt bilene med. (Fler ideer til bilkroken finner du her)

Det er ikke mer å rydde i en slik hylle. I steden for mange ulike ting, gir man barna mer av de samme tingene slik at de kan holde på med samme leketema over tid, utvikle det og la det bli noe stort.

 

Eksempler på fristende hyller:

Materialene i hylle tillater barna å bygge opp en verden rundt dyrene

(De to bildene over er fra mattelekeskogen i Ytrebygda barnehage. Trykk her for sak om den)

 

Her er en krok i Lekeverksteded der jeg holder til. Her finner barna masse muligheter...

Ølensjøen barnehage har laget et ressurslager for lek utformet som en slags byggevarebutikk. Et tidligere formingslager fikk bli "Fus bygg og bil". Kjempelurt. Det gir muligheter for rollelek i tillegg til at avdelingen er enklere å holde ryddig når det ikke er lek. Det gjøre det lettere å delta i ryddingen fordi barna vet hvor materialene hører hjemme:

Pappesker er gull. Her er en presentasjon av pappesker til lek (Fantoft gård barnehage):


Å se mulighetene

Jeg har sett at barn liker å se mulighetene for lek i det de kommer inn døra. Da kan de klassiske store kassene bli et problem. De kan nemlig ikke se hva som er i. Når jeg snakker med voksne om disse kassene forteller de ofte det samme. Barna tar dem ut, tømmer dem og bruker bare av og til innholdet. Kanskje finner de èn ting de bruker mens resten ligger igjen som en haug på golvet – som må ryddes.

(Illustrasjonsfoto: Ølensjøen barnehage)

I en barnehage jeg kom til så jeg de hadde sikkert 100 plastfrukt i en kasse. Jeg spurte de voksne hvor ofte barna lekte med alle dem. Det var sjelden. Det som ofte skjedde var at barna dro ut kassen, tømte den og brukte kassen til å sitte i og bygge med. Da er det bedre om vi tar 10 plastfrukt, setter det synlig og delikat i en liten fruktkurv i hylla. (De 90 andre fruktene tar vi vekk – inn på lageret med dem) Kassen flytter vi til konstruksjonslekekroken til fri benyttelse uten noe i. Da blir det mindre å rydde og synlige muligheter som frister til lek.

(Illustrasjonsfoto over: Ølensjøen barnehage)


 

Utkledningstøyet bør også presenteres slik at barna ser mulighetene. Når jeg spør barna om hva de trenger for å leke, svarer de ofte kostymer. Jeg tror de er ekstra viktige fordi de hjelper barna å holde på leketemaet lengre og gå inn i fiksjon med overbevisning. I en barnehage er det mange avbrytelser. Har man kledd på seg en rolle er det lettere å inne la seg avlede. Legg dem derfor ikke i ikke tilfeldige plastkasser, men heng dem på knagger på veggen. Kleshengere fungerer sjelden for de kompliserer ryddeprosessen. Barna må klare å henge opp etter seg selv. Sørg også for at det er mer en prinsesser og superhelter. Yrker, sarier, kofter, dyr… (Mer om kostymer her)

 

Lekeoppsett

Når barna leker ute kan en voksne springe inn og lage noen gode lekeoppsett. Da presenterer man materialert fristende, samlet og klart til lek:

Flere ideer til lekeoppsett finner du her.

 

Lekekommoder

En god måte å samle lekemateriell på er å bruke kommoder. En kommode med ressursser til et leketema gir barna umiddelbar inspirasjon. Her er vår sykehuslekekommode:

I steden for at barna først må tenke "Jeg vil leke doktor" for så å lete opp kostyme og doktorsaker, så ligger alt klart. Da er det materialen som gir barna ideen og hjelper dem å utvikle leketemaet. (Mer om akkurat denne kommoden kommer i neste nyhetssak... følg med)

Flere ideer til lekekommoder finner du ved å trykke her

 

En bevissthet om hva man fyller hyllene med kan man få ved å tenke at barna skal få hjelp til å forfatte en lang fortelling. Ta en og en leke, tenk over om barnet kan skape noe med den hver gang de tar i den - enten byggverk, eller fantasifortelling. Legg det på lager om det ikke åpner seg særlig med nye muligheter. De lekene barna kan skape fantasifortellinger rundt kan beholdes, men da trenger de også  materialer i nærheten som hjelper den å utvikle lekeverdenen rundt tingen. 

(Mer om lekemateriell og om å lese leken som en fortelling finner du her)

News


Arkiv



Design by In Obscuro