10-11-2014
Eventyrnøstet



Her er en liten ide som garantert skaper engasjement og magisk stemning i en eventyr-, eller samlingsstund: Den går ut på å legge ut en lang, tykk tråd og hekte fast ting barna skal oppleve et eventyr, eller en fortelling med. Så følger man tråden sammen med barna og plukker med seg tingene underveis. Der tråden ender forteller man eventyret ved hjelp av det man har funnet.



Tråden kan legges ut på områder inne – gjerne der barna vanligvis ikke ferdes; ut i gangen, inn på personalrommet, innom styreren på kontoret og ende opp et spennende sted som under trappa, eller i en krok på kjøkkenet. Man kan også ta med nøstet ut og legge den gjennom kratt, over moseputer og ende opp under et eventyrtre, eller ved en krokete stubbe. Langs tråden kan man feste noe som kan knyttes til fortellingen – noe å kjenne på, smake, eller sanse, noe å danse med, pynte med eller studere.

Man samler barna og møter dem med enden på tråden. Med en undrende tone kan man invitere til å følge den «Har dere sett på maken. Jeg har funnet en tråd, den fører ut og av gårde. Jeg lurer på hvor den fører og hva vi finner underveis? Skal vi følge etter?» Ta gjerne med en kurv å samle tingene i.



Når barna er med på leken tar alle et godt grep om tråden (Viktig å holde ellers blir det «Bånn pine førstemann» og det er ikke så magisk) Så går vi og stopper opp ved hver ting vi finner, snakker om den og beskriver.



 
 

Barna må bytte på å gå først. Da må vi sørge for at det er nok ting så alle finner noe.

Der tråden ender er det fint om man har forberedt en enkel scene med et stoff over en krakk eller lignende.  Det er fint om man har lyssatt det med juletrelys, spotlight eller lignende. 



Så kan man plukke tingene ut av kurven, plassere det i scenen og fortelle


Figurene til å fortelle Gruffalo kan man bestille via bokhandelen. Man kan også kjøpe på nett... via Vi liker.no eller via Riktige leker. Andre ting man kan finne er nøtter, grønne stoffer, en planke til bro, vedkubber til vedstabelhuset og lingende ting som hører til i en skog.

Har man lyst til å gi barna denne opplevelsen i små grupper om gangen kan man dele gruppa i to. F.eks kan vi la en gruppe gå klokka ti. Når de kommer tilbake er det neste gjeng sin tur. (Eller en gruppe en dag og neste en annen)

Selve nøstet kan man lage av tvinnet garn, eller kjøpe ferdig. Jeg fikk akkurat tak i lyseblått, tykt garn på europris til en billig penge. Tråden bør hvert fall være 30m lang.

    

Å nøste opp en fortelling er en metode som fungerer både med små og store barn. Det blir morsommere jo flere ganger vi gjør det. Barna lar seg engasjere fordi metoden sakte, men sikkert bygger opp en forventing til noe godt som venter der framme. Når vi følger tråden forbereder vi barna også språklig på det som venter. Vi finner nøkkelordene, snakker om dem, beskriver og bruker dem før de dukker opp i eventyret. I tillegg gjør vi fortellingen håndterlig ved å knytte sanseopplevelser og bevegelse til. Vi går bokstavelig talt inn i eventyret sammen.

Metoden kan også brukes i forbindelse med temaarbeid. Man kan følge tråden og finne ting som kan invitere til samtale, eksperimentering, sang… hva som helst.  Til tema som «Høsten» kan man finne paraplyer, støvler, sølevann i en krukke, epler, kongler, nøtter, sopp, et travelt ekorn, magiske regndråper (prismer) og så videre. I enden av tråden finner vi en høstpyntet krakk og bruker tingene til å lage en fin samlingsstund der vi blir kjent med høsten.

Her følger to konkrete eksempler til fortellinger og konkreter som kan brukes – en ide for de yngste og en for de litt eldre.

Bø og Bæ i skogen

Bø og Bæ er en billedbokfavoritt hos mange. Bø og Bæ i skogen er perfekt å nøste opp og spille foran barna. Figurene kan bokhandelen hjelpe deg å få tak i. Du kan også finne dem på nett. F.eks her hos Ivar Aasen tunet.

Hva kan vi finne langs tråden? Tja… dukkene, grønn filt eller stoffer til skogbunn, kongler, pinne, en liten frosk, stoff til bekk, blå perler (illudere blåbær)  Ekte blåbær (hvis vi har) En piknikduk, en liten kurv/sekk, små matpakker, en maurtue (f.eks laget av modellerkitt man trykker barnåler inn i) maur i en boks (Kan være ekte, av modellkitt eller små, sorte ulldotter) En rot, trær (f. eks falske planter, evt potteplanter, eller av tre)




Prinsessen på erten

Et av mine favoritteventyr for eldre barn er HC Andersens fortelling om den ømhudede prinsessen. Det er fullt av humor og kan tolkes til å handle om alt fra kjærlighet fra første blikk, til fremmedfrykt og overdreven forfengelighet. (I denne linken finner du flere ideer til formidling av dette eventyret)

Hva kan vi finne langsmed tråden? Tja…  en prinsedukke, en prinsesse, en dronning, en dukkeseng, mange små madrasser, en dyne, pute, en krukke med tinte frossenerter og en med tørre (La barna smake – hvilken type er tror de dronningen valgte?) en lekekanne med vann (Illustrere regnværet som overrasker prinsessen ute i skogen) En telefon med kongelig fanfare, noen silkesjal (for å illustrere vinden som rusker i prinsessens hår) Kanskje også regnstav og tordentube (Musikkinstrumenter for å illustrere uværet)

Det skulle være nok til å fortelle eventyret med hjelp fra aktive barn.

Man kan velge å illustrere med dukker, men det er også morsomt med dramatisering med voksne eller barn i rollene. Da kan man finne deres kostymer underveis i stedet for dukker. Annet kan være slikt man ser for seg finnes i et slott: flott dekketøy (Sølvfat finnes f.eks på Nille), rød fløyelsduk, gull og kanderlaber. Da kan man trylle om den mest hverdagslige krok til et kongelig palass.

 

Mer om metoden finner du i boka"Fortell med meg!"og demonstrasjon av den kan du få i kurset "Fortell med meg - levende språkmiljø for de yngste"

News


Arkiv



Design by In Obscuro