24-10-2014
Magisk språklekerom

Det var en gang et slitent stellerom… så kom ideen om å gjøre det om til ressursrom for språk i barnehagen. Selv om barna lærer og bruker språk hele dagen, ønsket vi oss et sted der vi kunne ta med grupper med barn og ha materiell til språklek liggende klar til utforsking og samtale – et sted der barna kunne oppdage ord i rolige omgivelser. Det kan være ekstra viktig for de som skal tillegne seg et andrespråk, eller for de som trenger litt ekstra stimulering og tid med en voksen. Her kommer en liten omvisning i vårt språkrom:



Vil du låne ideer herfra til språkarbeidet i din barnehage så vær så god…


Et hva-er-det-tre

Trær med greiner som strekker seg ut i rommet er vakkert. På et hva-er-det-tre er både kan man henge konkreter og rariteter som vekker nysgjerrighet, inviterer til samtale og lek. Man kan leke "Kims lek", ta tingene ned og trylle dem opp av hatter, eller pakke dem inn i gullstoff og pakke opp. Veldig morsomt å la et barn gå ut, mens vi andre velger en ting, pakker den inn og inviterer barnet inn igjen. Så får barnet pakken og kan klemme og beskrive hva det kjenner og tror det kan være. Klart ordene etter hvert flytter inn når vi får plukke dem ned fra treet og leke med dem på denne måten!

Hvis man har stor plass kan man finne en stor grein eller et lite tre ute og sette det i rommet. (F.eks i en juletrefot, en parasollfot eller en krukke med mørtel)



I vårt rom var det ikke plass til et ekte, så jeg malte, like greit, et tre rett på veggen. For å gjøre det visuelt spennende limte jeg på blader klippet ut i grønne stoffer og filt. Små kroker ble skrudd inn i veggen så vi hadde noe å henge tingene på.




 

Musikalske muligheter

Musikk letter språktilegnelsen betraktelig. Med sang og rytme kommer lysten til å prøve ordene, smake på dem og bruke dem. Terskelen for å tørre bruke dem blir ikke så stor når man synger sammen med andre. Et språkrom bør derfor også ha variasjon av musikalske muligheter. Vi samlet instrumenter, sangkort og konkreter man kan synge om i skuffer, kister og kurver.

 


Eventyrkofferter

Eventyr og fortelling gjør også språket interessant og levende. Små leketøyskofferter er supre å samle konkreter til eventyrformidling i. En slik kan man samles rundt, åpne og studere innholdet i. Jeg liker kofferter der alt er på plass – inkludert lys og stoffer til å lage en fin scene







Mysterieboksen

Runde, myke, tunge, rare, flate ord som beskriver tar det tid å oppdage. Adjektivene setter farge på språket. En mysterieboks kan hjelpe barna å finne noen av dem. Den har jeg beskrevet nærmere i en annen sak. Klikk her så finner du mer om den den.




Kommoden med det rare i

Vi hadde en gammel kommode stående på huset. Som noen av dere allerede vet, så kaster ikke jeg slikt ut før man har tenkt over om den kan brukes til noe annet. Den ble malt og fylt med konkreter innenfor ulike kategorier. Tingene i skuffene kan brukes på samme måte som de på treet, men de kan også være utgangspunkt for lek.


Kategorier: I huset, dekke på, klær, kroppen, mat, leke, på gården, i skogen, ved sjøen, kjøretøy, språklekmateriell (Såpebobler, baller, fallskjerm...)

Her er noen bilder av innholdet i noen av skuffene:















Trykk  her
 for å finne en annen språkkommode til inspirasjon

Ting til skuffene er sanket herfra og derfra. Noe hadde vi i barnehagen fra før, men Ikea hadde også mye. Andre skattkammer som vi fant mye annet fint var www.tumleplassen.no og www.eventyrbarna.no 


Fiskedammen

Alle språkrom burde ha en fiskedam med fiskestang. Det er mye god språklæring i enden av et fiskesnøre. Her kan man kaste ut snøret, la forventingen stige… så trekker vi opp og ser hva vi har fått på kroken. En slik kan lages i en pappeske, ved å henge opp stoff i døråpningen, eller lignende. Vi hadde en ubrukelig vask. Den fikk bli vår fiskedam klar til å gjemme konkreter og rariteter å snakke om.

 

Tryllehatten

Tryllehatten er en magisk hatt (Kjøpt på Nille rundt halloween)  I den putter vi et lys (Klikkelys fra Clas Olson) som lyser tryllekunstneren opp i ansiktet når vi vifter med magiske fingre og sier vårt hemmelige formular. Det er bare det at den ikke alltid virker som den skal. Det skaper litt fnising og latter i flokken. 

Vi kan bruke hatten slik: Vi har alt vi trenger til å leke med tog. Vi har fisket en tunnel opp av fiskedammen, funnet skinner og vogner på hva-er-det treet. Da mangler vi bare hovedtoget. «Hokus pokus filliokus. Vi vil ha et LOKOMOTIV!» sier vi i kor, men hva trekker vi opp av hatten….. en gaffel?!? Her kan vi holde på en stund og trekke opp alt mulig annet. Vi gjentar ønsket, men det blir bare feil... inntil vi gjør noe ekstra - blåser tryllepust, strør litt gullstøv i hatten eller noe slikt. Da, endelig kommer lokomotivet. Da kan vi finne fram resten av skinnene, bygge og leke med togbane sammen.

Vanskelige ord blir lettere å uttale og lære ved å tulle med dem, gjenta og uttale dem i kor sammen med andre. Det kan en tryllehatt hjelpe til med.

Foruten dette materialet har vi bøker og spill her inne.




Språkrommet - et estetisk sted

Språket lever først og fremst der barn møter andre barn og voksne i lek og daglig samspill. Likevel er det mange barnehager som har satt av et spesielt rom for konsentrert aktivitet der noen barn kan oppdage ord i rolige omgivelser. Det kan være en god ide - særlig hvis det er et rom som frister og skaper forventning i det man trer inn i det. Men jeg har sett noen språkrom etterhvert og - helt ærlig, så er mange av dem lite spennende. De er gjerne plassert i golde, identitetsløse grupperom.

Noen språkkofferter med dyr, møbler og ting kan lindre noe på ensformigheten, men jeg mener det ikke er nok. Det blir for tamt. Dette rommet skal friste. Da må man gjøre det estetisk spennende med vakre stoffer, funklende lys og et rikt nysgjerrighetspirrende innhold. Det skal være spennende, fristende og magisk å tilegne seg språk. Når vi først tar barna ut av språket hverdagen kan gi, så må vi gjøre det skikkelig. Stoffer i taket, tepper på golvet, fine lys og varme farger kan hjelpe en langt på vei. Har noen en gammel kommode, så kan man gjøre den magisk ved å male og fylle den med rariteter.  Hatter, kister, skrin og bokser som konkreter kan ligge i er et must. Her inne skal det synes at det fantastiske kan skje, å tillegne seg et språk er nettopp det... fantastisk.
  

News


Arkiv



Design by In Obscuro