05-04-2014
Petter med hammeren blir ny


Barns språkutvikling er i vinden om dagen - heldigvis. Barna trenger at vi får kunnskap og bevissthet om hvilken møysommelige prosess det er å tilegne seg et språk. Anne Høigård har skrevet boka "Barns språkutvikling" og sier i en artikkel i Barnehagefolk 1 2014 at barna lærer språk gjennom flere kanaler – musiske aktiviteter, god samtale og fellesskap omkring tekst, fortelling og høytlesing og gjennom allsidig lek

En side av det å skape et rikt og helhetlig språkmiljø i barnehagen er derfor å se litt kritisk på vårt sangrepertoar.  Har sangene gode nok rytmer, harmonier og klanger – og, ikke minst – har vi nok sanger med god tekst? Det er viktig at også vi voksne liker dem. Da formidler vi med en helt annen varme og entusiasme. Det merker barna.

Vi hadde en sang i barnehagen som gnagde på motivasjonen. Den handlet om Petter som slår med en hammer. Sukk… kan dere den? Det var en stund vi skulle ønske vi ikke gjorde det.

Vi sang «Petter slår med en hammer, en hammer, en hammer, Petter slår med en hammer hele dagen lang» Så har vi level 2: «Petter slår med to hamre...» Det er en sang barna ofte er glad i, men som vi voksne får litt rykninger i øyekroken av. Barna liker bevegelsene til – endelig kan de banke i bordet – sammen. Hurra for felleskapet som banking i bordet kan gi. Ellers er det ikke så mye å rope hurra for. Jeg vet hvorfor. Det er fortellingen i denne sangen som er tam og ufullstendig. Den har ingen klar start, en merkelig oppbygning og slutten er like tam som et dovent glass brus.

Vi måtte gjøre noe og tilførte Petter litt heftigere rytmer. Afrikansk tromme måtte til. Det hjalp en ukes tid, men ikke lengre. Min gode kollega, Elisabeth finner så ut at hun må tilføre fortellingen her noen nye elementer før hun får brekningsfornemmelser. Det gjør hun uten å konferere med meg. Jeg sitter intetanende med trommen og synger «Petter slår med en hammer, en hammer…» Så ser jeg hammeren borte hos Elisabeth begynner å komme ut av kontroll. Hun veiver i luften og… pang! Hun siger sammen og forsvinner under bordet. Barna ser bort på tomrommet der Elisabeth akkurat satt. Hvor ble hun av? Det lurer jeg også på. Elisabeth kommer opp igjen og vi lurer på hva som skjedde. Hun forteller at han Petter bommet litt med hammeren sin. Han traff henne i panna forteller hun med et lurt smil og leker at det gjorde vondt. Barna vil gjerne blåse på og Elisabeth går en runde. Plutselig ble slutten på fortellingen ny og spennende. Neste gang vi synger treffer han Elisabeth på en ny kroppsdel som vi lærer navnet på. Barna synes dette var moro, så snart har vi ukontrollert hamring rundt hele bordet hver gang vi synger. «Bommet litt», sier barna med et smil og peker hvor han traff dem. Vi lærer navn på en hel del kroppsdeler i prosessen.

Når han hadde truffet alle nevnelige kroppsdeler lot vi sangen hvile et halvt års tid… helt til vi en dag fikk ny vikar i barnehagen. En hyggelig ung mann strekker ut hilsehånden og presenterer seg «Hej, mitt namn är Peter» (Fnis!) Da han hadde funnet seg til rette tok vi fram sangen vår igjen – med enda en ny vri. «Peter slår med en hammer….»

Det tar ikke ei uke en gang før han reagerer. «Jaha… jag förstår at jag banker med den där hammaren, men vad bygger jag»? Nei, det hadde vi ikke tenkt på, Elisabeth og jeg. Kanskje satt han med bankebrett og produserte svært lite annet enn noen blåmerker i ny og ne? «Kanskje du kan tenke på det til mandag», svarer jeg og innser at hverken starten eller slutten på den sangen er særlig god.

Til mandagen har jeg laget en bedre og tydeligere start – et rytmisk talekor med bevegelser:

I boden sitter vesle Peter (pekefinger i været)

Han speider hit, han kikker dit (Vi speider men hånden mot pannen)

Hva er det han leter etter? (Vi klør oss i hodet)

Jo, hammeren, han finner en (En finger i været igjen)

Kom, se hva han bygger med den (vi vinker «hit»)

(Vi knytter nevene – klar til snekring)

(Så synger vi…) Petter slår med en hammer…

Etter første vers vender jeg meg mot Peter og spør «Hva er det du har bygget, Peter?" Jeg tenker han bare skal slenge ut en ide, men det viser seg at jeg er ikke den eneste som har jobbet godt i helgen. «vänta lite» sier han og henter sekken sin. Han roter i den og løfter opp «Jag har byggd en båt!» Elisabeth og jeg får hakeslepp. Det har han faktisk gjort! Med noen plankebiter og spiker har han bygget en liten båt. Han har med seg hammeren også. Barna får se… og ta på. De sitter med store øyne og får erfaring med ordene båt, planke, spiker…(og kanskje noen tenker «Aha – er det det som er en hammer!»)  Vi kan tydelig se at tilegnelse av språk ikke bare handler om å lære ord - det handler om å erfare dem, knytte opplevelser, fornemmelser og følelser til. Først da begynner ordene å få mening og kan flytte inn.

Fortellingen om Peter ble en ny favoritt blant barna – og oss voksne. Her var det språklige muligheter å boltre seg i. Etter hvert som ukene gikk avanserte han med å slå med flere hamre i nye vers med hjemmesnekrede konkreter (Blant annet et fly, et fuglehus og en skjærefjøl)



Jeg mener at vi voksne må sette oss ned med jevne mellomrom og kikke på de sangene vi krydrer dagene med. For å finne ut om tekstene er gode kan det være en ide å tenke over fortellingen de formidler. Er de tamme kan vi enten erstatte dem med nye favoritter, eller pusse dem opp ved å forbedre fortellingen i dem. Det vil gjøre dem språklig mer interessante. En fortelling skal ha en tydelig begynnelse, en midte og en slutt. Det kan gjerne være en helt, eller heltinne her –  en vi heier på. Har ikke teksten det som skal til, så kan vi omforme, legge til og gjøre den spennende for barna. Kanskje åpner det seg muligheter til dramatisering med konkreter eller bevegelser. 

Denne fortellingen endte i hvert fall godt. Peter lever enda blant oss – han med hammeren. Den svenske opphavsmannen forsvant da vikaroppdraget var utført – selv om vi så gjerne skulle beholdt han litt til.

(Utdrag av kurset "Fortell med meg! - levende språkmiljø for de minste." Vil du ha kurset på besøk til dere, kontakt meg på trubrende@hotmail.com

Boka "Fortell med meg" får du kjøpt på barnehagebutikken.no 

News


Arkiv



Design by In Obscuro