26-10-2013
Den magiske mattelekeskogen

«Lek og læring går hånd i hånd!» sier vi som ser hvor mye barna faktisk lærer når de leker. Her kan de gjøre oppdagelser på egenhånd - helt uten å bli oppdratt eller undervist. I slike oppdagelser gjør barn læring som sitter hele livet. De kan oppdage alt fra fysikken, kjemien og matematikkens lover til hva som skal til for å holde på vennskap - alt i en herlig lapskaus.  

Kanskje er det skolens deling mellom læringen i timen og lek i friminuttet som har formet mange politikeres og foreldres syn på læring.  Vi har et press utenfra om å dokumentere læring og sikre at barna går ut fra barnehagen med en viss mengde fakta i hodet. Det er ikke enkelt å dokumentere og måle læringen som foregår i leken. Så hva gjør vi? Mange begynner å skille leken fra læringen for å være på den sikre siden. Vi vil så gjerne rydde litt i lapskausen. Rydde og systematisere er det voksne gjør når de ikke har helt kontroll. Mattegrupper, språkgrupper… grupper for ditt og grupper for datt. Vi deler opp, systematiserer og kategoriserer. Vi handler inn materiell i haugevis, fyller skap og hyller. Vi lager rom der fagene skilles fra hverandre mens leken foregår i stjålne øyeblikk mellom gruppeslagene. Hvor ble det av ropet fra oss som vet at kongsveien til læring og dannelse går gjennom leken? Dessuten gir leken barna mening i livet. Vi vil ha barn med livslysten i behold. Tiden til voksenbestemt læring skal ikke gå på bekostning av leken.

Jeg mener vi heller må lage rom der barna merker at vi forstår hvor viktig leken er for dem. La fine ord fra årsplanen synes på materialer og innredning. Vi må skape et fysisk miljø der barna får inspirasjon til å leke og lære samtidig!



I Ytrebygda barnehage har jeg fått lov til å lage et rom der barn og voksnes leke- og lærelyst skal vekkes. I utgangspunktet skulle det være et matematikkrom. De hadde noe materiell i et skap, men det var mye plastbrikker og deler som ikke var nok til å lokke fram nysgjerrighet til å eksperimentere, leke og gjøre oppdagelser. Her måtte det sveives med tryllestaven. Inn med inspirasjon til rollelek, konstruksjonslek og lek med figurer - side om side med tall, mengder, vekt og lengde.

Først fikk rommet et spennende ytre. Det skulle kjennes ut som om man vandret inn i en skog. Magien kom krypende ved hjelp av stoffstrimer og gardiner som ble hengt ved vinduet og i taket (på spiral som ble strukket i en V i taket)



Barnehagen hadde allerede en whiteboardtavle med magnetfunksjon på den ene veggen. Til denne laget jeg derfor en kasse full av geometriske former klippet ut av stiv filt med magnet bak (Filt har de på Panduro og magneter på samme sted, eller f.eks Clas Ohlsson). Med disse kan man oppdage formenes egenskaper og konstruere sine egne bilder og kreasjoner på tavla:





Barn kan også oppdage noen matematiske sammenhenger når de leker rollelek. Derfor måtte kostymer, krypinn og materiell til rollelek inn i hyllene.


Jeg fant knagger med tall hos Living. "Kan du rekke meg kostymet på knagg nummer 1 til venstre. Jeg tror jeg vil være en dinosaur i dag!"


I denne hyllen finnes en skattekiste med ekte skatter, penger, skattekart, kikkert, kaleidoskop og annet som kan vekke lekelysten. Vi kan telle skattene, dele dem og feire fangsten på de syv hav. Her er også treboller, sleiver, kaffekanner og annet som kan få kokkene i sving. Nederst er det kurver med "løse deler" som ikke definerer hvordan barna skal leke med dem. Det kan brukes til alt fra penger til, kjøttboller og muffins. Det er en kurv med kongler (I tre ulike størrelser) silkeblomster, silkesjal og fortellerstein.



Det er god matematikk i å dekke et bord til to, tre, fire... Kanskje vi kan leke kafè også? Hvor mange porsjoner med kjøttboller må vi bestille?

Barn lærer mye matematikk av å bygge og konstruere - symmetri, balanse og vekt, høyde og bredde. I disse hyllene finner de planker, klosser saget av stokker og annet å skape med:



Tepper på golvene kan også brukes - både som et godt sted å sitte, men også til å skape på. Her er en mandala laget på et rundt teppe. Symmetri, mengdelære og estetisk aktivitet på en gang



Skogen trengte flere beboere. Derfor fant vi fram dyrene og satte dem i hyllene.





Et av barna syntes den grønne matten liknet en gressbakke. "Da må vi jo ha en gresshoppe!" mente han, så slik ble det. En eske full av insekter...



Andre oppdagelser som venter i mattelekeskogen:


Tallsteinene: laget av stein, klistremerker og decoupagelakk

 
Muligheter til å sortere og telle... blant annet hundre kastanjer!


Kongler kan brukes til så mangt - kjøttboller, penger, eller til bukker på broen. Kanskje kan de også hjelpe barna til å oppdage begrepene liten, mellomstor og stor, større enn... og mindre enn...? Matematisk læring som faller naturlig.

Når barn spiller spill lærer de også matematikk. Siden barnehagen allerede hadde et skap til slikt, supplerte vi med spill som appelerer til flere sanser. 


Dette spillet er laget av resirkulerte rammer, ullkuler og fløyelsbånd. Trill terning og finn samme antall "dotter" hvem får brettet fullt først?

 
TGR fant jeg mange spill som kunne supplere samlingen i spillskapet. Barnas favoritt var nok balansespillet man kan oppdage noe om både både vekt, farger og balanse. 

Nederst i skapet var det akkurat plass til et lysbord som barna kan konstruere med former og undersøke lys og skyggevirkninger (Laget av kupol oppbevaringskasse fra Ikea - innlegg om denne kommer seinere denne uka):



Dette ble et rom der lek og læring blir to sider av samme sak - akkurat slik barnahagebarn liker det.


Velkommen inn i eventyret!

For å hjelpe de voksne med å dokumentere det som skjer laget jeg en vegg med bilder. Den kan også fungere som en idebank. Den skal suppleres med bilder etterhvert som barna konstruerer, bygger og gjør sine oppdagelser.

 
Målestokken til venstre er laget av en vanlig list - med den kan vi måle oss selv, eller kanskje hvor høyt et tårn vi kan klare å bygge?

De som bekymrer seg for rot har fått et bilde av hver hylle slik at ryddingen skal gå lettere:

                

Barna trenger ikke undervisning i hvordan man kan bruke dette rommet. De vil umiddelbart skride til verket. Vi voksne, derimot, kan få hjelp til å vite hvordan vi skal oppføre oss her inne via ti regler på veggen:

Ti regler til voksne i mattelekeskogen

1)   Husk at barn kan ikke leke «feil» med noen av materialene i rommet. Man kan også bygge med suppeboller!

2)   La barna bruke sin fantasi og støtt deres ideer – bortsett fra når den går ut på å plukke ting fra hverandre, hoppe på ting, eller kaste dem omkring

3)   Barna liker at dere er med på lek, bygging og spill

4)   Det er bedre med lange økter her inne av og til, enn mange stjålne øyeblikk. Lek og læring trenger TID for å virke.

5)   Hjelp barna å sortere materialene etter bruk (Det er læring i det også)

6)   Tingene i rommet bor her og kan gå seg vil utenfor døren. La dem bli igjen her.

7)   Legg merke til hvordan lek og læring foregår samtidig

8)   Ta gjerne bilder av barnas aktivitet, byggverk og konstruksjoner – og heng det opp på veggen med ideer.

9)   Skru av mobilen og vær her 100%

10) Du trenger ikke en plan på forhånd om hva barna skal lære. Barna foretrekker at du ikke har det. Stol på at barna kommer med ideene og lærer av seg selv, men vær der og sett ord på læringen når den skjer.

 Ha en magisk lekeøkt!



Forskning på barndom og lek viser at "lek og læring går hånd i hånd". Ikke la det bli tomme ord. Det er kunnskap vi skal stå for. La barna merke det, se det og kjenne det i de fysiske rommene vi skaper for dem!




Flere bilder fra dette rommet finner du i fantasifantastens album på facebook.
Bilder fra andre lekerom finner du i andre album på facebook.

News


Arkiv



Design by In Obscuro