07-01-2013
Uimotståelige sansekasser

Jeg har funnet mye inspirasjon på nettet de siste årene. Førskoler og barnehager deler sine ideer på blogger og facebook over hele verden. En av ideene jeg og barna har lånt og hatt stor glede av er sansekassene. De blir omtalt som "sensory tubs" eller "sensory bins" på engelsk.

En rask googling av slike kasser viser et vell av muligheter og ideer. Sjekk bare her

Lenge trodde jeg det var en oppfinnelse fra Montesorritradisjonen, men det viser seg at det ikke er tilfelle. Det er derimot tradisjon for slike kasser i alle barnehager som er bevisste på å skape varierte sanseopplevelser i barnas fysiske leke- og læremiljø.

Jean Piaget sa en gang at "Barn har intelligens i fingrene". Med sansekasser får de bruke dem - sammen med en rekke andre sanser. En slik kasse er en opplevelse og åpner for både figurlek, konstruksjon og ren skjær estetisk nytelse.

Slik lager man en sansekasse:

1. Ha gjerne ett ide om et tema: det kan være "Vinter", "Dinosaurer", "Sjørøvere", "Jul", "Fargen blå" eller liknende. Det gir en ramme å være kreativ innenfor. Da kan sansekassene også fungere som inntrykk i temaarbeid.


Vinter: potetmel, dekorkrus, snøkrystaller, dyr i vinterpels, en snøkule og annet spennende...


Vår/Sommer: Dekorsand og grus, tørket krydder, mose, ullkuler, blomster og annet sommerlig


Høst: Linser, bønner, nøtter, blader, dyr - hele høstskogen i en kasse

2. Finn en passe stor kasse, kurv eller eske. (Bør være mer en 20x20cm) Den bør ikke ha for høy kant for barna skal kunne nå oppi. (Ikke høyere enn 20cm.) 

3. Fyll den med "basemateriell" som fyller bunnen - hvertfall 2 cm. opp på kanten. Barn elsker å la hånden gli gjennom slikt. Det kan være ris, makaroni, akvariegrus, tørkede linser/ bønner (Bedre enn erter for vi vet jo hvor spennende de er å putte i nesen!") Dekorgrus eller burstrø til dyr kan også brukes.



4. Legg i ting med ulik stofflighet og struktur. Her er alt lov - skjell, pinner, figurer... hva som helst så lenge det er plass i kassen. Ikke fyll det for fullt. Da er det bedre å ha litt ting på lur slik at en kan bytte ut innholdet med jevne mellomrom. 

 
Her er en favoritt hos oss - Livet i havet

Noen kasser kan man tilføre vann, slik som i den over. Da bli de bare enda mer uimotståelige. Se også denne med dinosaurer hos Happy hooligans.

5. Sett kassen på bordet og la et eller to barn få leke med den om gangen. Det er greit å bli enige om at tingene i kassen hører til der. De kan lekes med på bordet, men trives best i nærheten av kassen (Aller helst oppi)

Jeg kan ikke tenke meg en mer spennende alternativ til bordaktivitet.(utenom å kverne eventyrkaffe, da)

Det er liten tvil om at lek og læring går hånd i hånd med fingrene oppi en slik kasse:





Her kan barna lære om småkryp - med fingrene. De stilige insektene er kjøpt på Søstrene Grene. Barna gyser og elsker dem. De kikker på dem med forstørrelsesglass, teller bein og øyne og nyter synet av vinger, tentakler og ørsmå detaljer.

             


Sansekassene over er laget for barn over tre år, men det er ingeting i veien for å gjøre det samme med yngre barn. Da setter vi kassen på golvet og lar dem utforske innholdet. Kassen fyller man da med ting som barna ikke kan sette fast i halsen, men som det likevel er lov å smake på ...



Rundt slike kasser kan vi lage magiske, små lekestunder med små barn. (Inspirert av Ellinor Goldschmied og heuristic play)

   
Her er det påsken som skal oppdages og sanses. Kom inn og lek med oss...



News


Arkiv



Design by In Obscuro